Flyselskaber får tæsk på sociale medier

200 mistede kufferter har fået passagerer til at hænge airberlin ud på Facebook, og en mand har købt en annonce på Twitter for at kunne fortælle sin ærlige mening om British Airways.

Sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram gør det muligt for virksomheder som luftfartsselskaber og lufthavne at komme i dialog med kunderne på en hel anden måde end tidligere. Her er det muligt billigt at reklamere for gode tilbud og nye initiativer. Desuden er det muligt at interagere med kunderne og svare på spørgsmål.

Men de sociale medier betyder også, at dialogen frem og tilbage mellem flyselskab og den enkelte kunde bliver synlig for alle andre. Og kunderne får mulighed for at danne fælles front ved at oprette egne grupper.

Og det er ikke altid lige sjovt for flyselskaberne. Det kan airberlin og British Airways skrive under på. I den seneste tid er kunder nemlig gået i opsigtsvækkende angreb på de to selskaber. Angreb, der har vakt opmærksomhed også uden for luftfartskredse.

200 mistede kufferter
Hos airberlin handler den aktuelle sag om at selskabet på en flyvning den 9. august fra Stockholm til Berlin ikke fik en eneste af passagerernes omkring 200 kufferter med ombord. Og lige siden har mange af kufferterne været forsvundet. Airberlin bliver ved med at sende passagererne videre til andre selskaber i jagten på kufferterne.

Frustrationerne hos passagererne fra flyet den 9. august er så store, at de har oprettet Facebook-gruppen ”Airberlin 8109 Stockholm to Berlin – Where are our bags?!?!?”.

Den aktuelle sag har bragt beretninger om mistet bagage og dårlig service fra mange andre airberlin-kunder op til overfladen, og selskabets Facebook-side er blevet overstrømmet af henvendelser fra utilfredse kunder.

Historien om airberlin og de bagageløse kunders oprør er blandt andet nået spalterne hos det ansete amerikanske daglige internet-magasin Slate, som har mange tusinde læsere verden over. Artiklen på Slate slutter med ordene: ”Whatever you do, don’t fly Air Berlin.” (Hvad end du gør, så flyv ikke med airberlin, red.)

I toppen af Twitter
I British Airways’ tilfælde handler sagen om den amerikanske mand Hasan Syed, der af egen lomme i sidste uge spenderede et større beløb på at købe et såkaldt promoveret tweet på Twitter i USA og Storbritannien. Sådan et tweet ligger sig i toppen af mange hundredetusinde Twitter-brugeres feeds med beskeder. Det får på den måde enorm eksponering uden at British Airways har mulighed for at forhindre det.

I tweetet skældte Hasan Syed ud på British Airways, fordi hans far havde mistet sin bagage under en rejse med British Airways. Flere medier, der beskæftiger sig med trends på nettet, har viderebragt historien, som er et af de første eksempler på at privatpersoner køber promoverede tweets og på den måde hænger virksomheder ud.