Flyselskabernes hjemmesider er blevet langsommere

Hjemmesiderne for luftfartsselskaberne er næsten altid tilgængelige, men bliver længere og længere tid om at komme frem på skærmen.

For tredje år i træk har it-firmaet Digicure målt på, hvor hurtige flyselskaber er til at vise deres hjemmesider, og hvor tilgængelige siderne er. I forhold til andre brancher har selskaberne en formidabel tilgængelighed på 99,86%. Selskabernes hjemmesider er med andre ord stort set altid tilgængelige.

Til gengæld kæmper luftfartsbranchen med generelt stigende svartider på deres hjemmesider fra 1,50 sekunder i 2011 over 2,21 sekunder i 2011 til 2,32 sekunder i år. Svartider på seks sekunder hos Icelandair og knap fire sekunder hos Finnair er ifølge direktør Jesper Helbrandt fra Digicure aldeles uhørt:

”Kunder hader at vente. Fem sekunder på nettet føles rigtigt længe og er slet og ret dårlig kundebetjening. Det kan give bagslag i form af dårligt image og flere utilfredse kunder, som skal betjenes telefonisk, taler dårligt om selskabet eller i sidste ende vælger et andet selskab,” siger Jesper Helbrandt fra Digicure, der står bag målingen og til dagligt rådgiver virksomheder om optimering af hjemmesiders performance.

Generelt bør svartider ifølge Jesper Helbrandt ikke overstige to sekunder, hvilket halvdelen af de 16 flyselskaber holder sig under. Og to selskaber er endda hurtigere end et sekund om at svare.

Digicure har testet i alt 16 luftfartsselskabers hjemmesider og i den tungeste ende af feltet figurerer for tredje år i træk såvel British Airways, SAS, Finnair samt Icelandair på sidstepladsen.

”Mange tænker intuitivt, at et par sekunders forskel i en hjemmesides svartid ikke betyder det store, men det er en skrøne. En nylig undersøgelse fra Forrester Consult viser, at 47 procent af onlineforbrugerne kun vil ofre to sekunder på at få vist et website. Og 52 procent siger, at hastighed er afgørende for deres loyalitet til et website,” siger Jesper Helbrandt fra Digicure.

Øget omsætning
At selv små ændringer har en effekt dokumenteres af store onlineselskaber. Amazon.com har således målt, at hvis deres svartid øges med 0,1 sekund, øges Amazons omsætning med en procent. Og Google har erfaret, at 0,4 sekunders længere svartid medfører et tab på 20 procent af trafikken på Google.

”Desværre fokuserer mange virksomheder ikke på svartider, og det er synd, for langsommelighed på nettet skader forretningen,” siger Jesper Helbrandt fra Digicure, der håber, at flyselskabernes gør noget aktivt for at vende de seneste års trend med stigende svartider.

Digicures måling er foretaget i perioden 22. april – 21. maj 2012 fra Digicures server i et hostingcenter med 1 gigabit forbindelse med en applikation, som hver tiende minut går ind og henter forsiderne på de undersøgte hjemmesider. Målingerne er udtryk for, hvor lang tid der går fra serveren har sendt en anmodning om at åbne siden, og til alt indhold på siden er blevet synligt i browseren.