Flytrafikken mellem Skandinavien og Japan gives fri

Fra sommerfartplanen 2013 kan skandinaviske og japanske luftfartsselskaber flyve så meget de vil mellem Skandinavien og Japan. Det er resultatet af en ny luftfartsaftale indgået i sidste uge.

Den 10. og 11. oktober mødtes repræsentanter for regeringerne i Danmark, Norge og Sverige med deres japanske modpart med henblik på at forhandle en ny og mere tidssvarende luftfartsaftale.

Principielt har det indtil nu væretaftalen af 26. februar 1953,der har dannetrammen om den skandinaviske luftfartsaftale med visse tilføjelser og opdateringer gennem tiden.

Den nye aftale fjerner med et slag alle nuværende begrænsninger for kapacitet. Selskaberne kan altså fra april måned næste år flyve ligeså meget de vil mellem Skandinavien og Japan. Det gælder princpielt til alle lufthavne i de respektive lande, men Haneda Airport er dog stadig lukket land, omend SAS har et stort ønske om at flyve til denalternative Tokyo-lufthavn, dergiver adgang til hele det japanske indenrigsnet.

Med ophævelse af kapacitetsbegræsningerne åbner det mulighed for, at eksempelvis Norwegian vil kunne flyve ubegrænset til den japanske hovedstad. Netop det norske marked er interessant for japanske turister, hvorfor SAS flere gange om året omlægger Tokyo-København ruten til at flyve direkte til forskellige norske lufthavne.

Den nye luftfartsaftalegiver også mulighed foret etablere nogle bedre codeshare-aftaler, end det er tilfældet i dag, hvorfor der formentlig kommer et styrket samarbejde mellem SAS og Star Alliance-partneren All Nippon Airways (ANA).

Tidligere begrænsninger
Den nugældende luftfartsaftale giver Japan i alt 18 frekvenser om ugen til Skandinavien, hvilket dog ikke udnyttes i dag. Tilsvarende har Skandinavien ret til samme antal frekvenser, hvoraf højest 10 må være mellem Skandinavien og Tokyo-Narita samt højest syv per rute. Det betyder, at SAS i henhold til den nuværende aftale har udnyttet aftalen maksimalt på ruten mellem København og Tokyo.

Rutelisten er uændret iden nye luftfartsaftale. Detbetyder, at der fortsat er nogletemmelig komplicerede bestemmelser om såkaldte 5.-frihedsrettigheder, hvilket omfatter tilladte og ikke-tilladtemellemlandingspunkter.

Selvom den nye aftale principielt er en “Open Skies“ aftale, er der dog alligevel nogle begrænsninger. En fuldkommen Open Skies-aftale vil typisk omfatte fri kapacitet, frie punkter i de respektive lande, frie 5. frihedsrettigheder og fri prissætning.

For Japan-aftalens vedkommende er der i realiteten kun blevetfri kapacitet. Tarifferne kan fortsat styres af det land, hvorfra priserne ”starter”. ISkandinavien gør man det ikke, men de japanske myndigheder kræver, at alle priser bliver “filet“ og det bliver da også i et vist omfang checket.

Luftfartsaftalenmed Japan er udarbejdet efter der samme principsom med alle andretredjelande. Det vilsige, atDanmark, Norge og Sverigehar hver sin luftfartsaftale, men at de er identiske. I de fleste aftaler er der dog separate rutelister med de relevante punkter i hvert skandinavisk land.

Læs også:

SAS vil flyve til Haneda Airport