På et ultrakort besøg tirsdag aften viste Airbus og SAS en A320neo frem i Stockholm.
(STOCKHOLM) 38 års samarbejde mellem Airbus og SAS nåede tirsdag aften et nyt højdepunkt, da flyproducenten for første gang lagde vejen forbi SAS’ hjemmebane i Stockholm Arlanda med en A320neo.
“SAS købte sin første Airbus i 1978, en A300. Siden har de udbygget flåden til 41 Airbus-fly af varianterne A340, A330 og A320-familien, og om bare fire måneder leverer vi det første A320neo-fly til SAS,” sagde Christopher Buckley, administrerende vicedirektør for Airbus i Europa.
Der flyver endnu ingen Airbus A320neo skandinavisk rutetrafik, men snart bliver flyet et dagligdags syn, for SAS har købt 30 eksemplarer, hvor første modtages til august.
Længere på literen
På ydersiden ligner en A320neo til forveksling om sin forgænger, A320ceo. Eneste iøjnefaldende forskel er de meterhøje “sharklets” yderst på vingerne og motorerne, som har en markant større diameter end forgængeren.
Netop motorerne og sharklets er to helt centrale tiltag på A320neo, som medvirker til at bringe brændstofforbruget ned, forklarer Niklas Hårdänge, ansvarlig for fly-leverancer i SAS.
“Vi kan med A320neo se frem til at reducere mindst 15 procent af brændstofregningen på ruter hvor A320neo afløser en A320ceo,” siger Hårdänge.
Flere sæder
I praksis betyder det ifølge selskabets chef for bæredygtighed, Lars Andersen Resare, at brændstofforbruget sænkes til 2,46 liter pr. sæde pr. 100 km.
“Foruden motorerne reducerer vi også brændstofforbruget ved at indrette kabinen med plads til seks sæder flere, så flyet i alt får plads til 174 passagerer,” forklarer Lars Andersen Resare.
Han forsikrer dog, at de flere sæder ikke går ud over benpladsen. Den ekstra plads hentes i stedet ved at flyets toiletter og køkkenet placeres mere pladseffektivt end på selskabets nuværende A320-flåde.
Tomt fly
Airbus-flyet som lagde vejen forbi Stockholm, var et af Airbus’ i alt fire testfly, som derfor fremstod uden en nævneværdig køn kabine.
“SAS-rejsende kan dog glæde sig til nye og friske kabiner, som bl.a. udstyres med en særlig mood-lightning, der skal forbedre oplevelsen ombord,” forklarer Niklas Hårdänge.
SAS vil fra september modtage cirka et fly om måneden. De første er dedikeret til basen i Stockholm.