Første Airbus A350-900 XWB til Air France har fået navnet Toulouse. (Foto: Airbus - P. MASCLET´| master films)

Første Airbus A350 til Air France

Den første af 28 Airbus A350 til Air France landede fredag i Paris-CDG efter en 58 minutter lang leveringsflyvning fra Toulouse, der samtidig er navnet på flyet.

Fredag var en stor dag hos Airbus. Hos den europæiske flyproducent i Toulouse skulle leveringen af den første A350 til Air France finde sted, og samme dag var der lejlighed til at beundre den kommende A350 til SAS, der aftenen før var blevet trukket ud af malerhallen.

Mens der endnu går omkring seks til otte uger, inden SAS officielt kan overtage sit første A350-fly, så kunne den første af 28 A350´ere til Air France officielt leveres til Air France-topchefen Anne Rigail og Air France-KLM´s koncernchef Benjamin Smith. Det var Christian Scherer, kommerciel koncerndirektør i Airbus, der repræsenterede den fransk-tyske flyproducent ved leveringsceremonien.

“Leveringen af ​​et nyt fly er altid en unik og meget følelsesladet begivenhed i et flyselskabs liv. Sammen med alt personale i Air France er vi meget stolte over at byde Airbus A350 velkommen, et af verdens mest effektive langdistancefly med hensyn til miljø, økonomisk og operationel ydeevne. Fra den 7. oktober vil vores kunder kunne opleve optimal komfort og service i kabinerne ombord på disse nye fly,” siger Air Frances koncernchef Anne Rigail i en pressemeddelelse.

Får debut den 7. oktober
Air France vil indsætte A350-900 XWB på de transatlantiske og asiatiske ruter. Flyet kommer dog til at debutere på ruter fra Paris-CDG til Abidjan (Elfenbenskysten) og Bamako (Mali) fra den 7. oktober. Den 27. oktober vil A350´eren blive indsat på ruten til Toronto i Canada, og Kairo og Seoul får første gang besøg af A350´eren fra Air France den 9. december, mens det er planlagt, at der skal flyves fra Paris-CDG til Bangkok i sommersæsonen 2020.

Economy-kabine i Air France A350-900 XWB. (Foto: Airbus | PR)

Flyet er indrettet med 324 sæder – 24 flere end hos SAS – og er fordelt med 34 i Business Class, 24 i Premium Economy og 266 i Economy-kabinen.

Forrest i Business Class-kabinen kan passagererne benytte sæder, der kan omdannes til en 200 centimeter lang lie-flat-bed, og undervejs på rejsen er der adgang til 1.400 timers underholdning på 18,5 tommer skærme. I Premium Economy er skærmene på 13,3 tommer, og sæderne har en bredde på 48 centimeter med en hældning i sæderyggen på op til 124 grader. Economy-sæderne har en maksimal hældning på 118 grader, og skærmene er på 11,6 tommer.

144 Airbus-fly
Det første A350-fly til Air France er blevet navngivet Toulouse. Byen er hovedkvarter for Airbus og dermed et vigtigt centrum for international luftfart. Air France har betjent Toulouse siden oprettelsen tilbage i 1933.

At Air France har tætte bånd til Airbus kan man også se på sammensætningen af flyselskabets flåde. Med leveringen af den første A350 vil der i alt være 144 Airbus-fly i flåden, hvoraf 114 er i A320-serien, mens de øvrige 30 fly er langdistancefly af typerne A330/A340/A350 og A380.

Til gengæld har Air France 79 langdistancefly fra amerikanske Boeing. Der er tale om 70 Boeing 777 og ni Boeing 787-Dreamlinere.

Airbus A350-900 XWB udmærker sig ved at forbruge 25 procent mindre brændstof end eksempelvis A330, og støjniveauet er blevet reduceret med hele 40 procent. 

 

Relaterede artikler:

Air France udfaser samtlige 10 Airbus A380

Første A350 til Air France ude af malerhallen

Air France annullerer Airbus A380-fly