Air France annullerer Airbus A380-fly

Air France har ændret en udskudt levering af to Airbus A380-fly til en bestilling på tre mindre fly. Dermed fortsætter dobbeltdækkerflyets ordreproblemer.

Airbus har de senere år haft særdeles svært ved at skaffe nye kunder og nye ordrer til Airbus A380-flyet. Og nu har en af flyproducentens faste kunder og støtter oven i købet valgt at annullere en bestilling på to A380’ere.

Det er landsmændene hos Air France, der har revet aftalen om levering af to Airbus A380’ere i stykker og i stedet bestilt tre Airbus A350-900’ere. Det fremgår af Air France-KLM koncernens 2015-regnskab.

Får ikke brug for fly
De to A380’ere var de sidste to i Air Frances køb af i alt 12 Airbus A380’ere. De skulle være leveret i 2013. Men på grund af Air Frances økonomiske udfordringer, så blev leveringen udskudt til 2017.

Nu har Air France imidlertid besluttet, at man ikke får brug for de to fly. I stedet vil man hellere have tre eksemplarer af den mindre Airbus A350. Dermed har Air France-KLM ordrer på i alt 28 Airbus A350’ere liggende hos Airbus.

Airbus A380 har siden 2007 leveret 182 Airbus A380’ere og har 137 fly i ordrebogen, som endnu ikke er bygget og leveret. I januar i år solgte Airbus tre fly til japanske ANA. De sidste to salg før ANA-salget blev efterfølgende annulleret. Så før ANA lå det sidste A380-salg, som stadig er i ordrebogen, tilbage i 2013.

Et årti for tidligt
Flere af de luftfartsselskaber som opererer flytypen i dag, har luftet tanker om at sælge deres fly til andre selskaber. Airbus har tidligere solgt nye Airbus A380’ere billigere end hvad det koster at producere flyet. Og det er stadig usikkert om Airbus nogensinde når break-even og får tjent det hjem, som det har kostet at udvikle og bygge flyet. Et fly, der ifølge Airbus’ topchef, Fabrice Brégier, er lanceret et årti for tidligt.

Airbus og Emirates diskuterede i 2015 muligheden for at lave en forlænget version af flyet, som ville kunne tage flere passagerer end de 615, som Emirates har plads til i den 2-klasses version, som selskabet blandt andet bruger på sin rute mellem Dubai og København.