Den første Boeing 737-800 fra SilkAir i Singapore Airlines-bemaling. Foto: Aviatren/Twitter

Første Boeing 737 til Singapore Airlines

Singapore Airlines har fået malet en Boeing 737 i selskabets farver. Flyet er fra det regionale datterselskab SilkAir, der i de kommende år bliver integreret i moderselskabet.

Normalt er det kun store langdistancefly, der bærer den velkendte bemaling af Singapore Airlines (SIA). Men nu får også mindre fly det velkendte udseende.

En Boeing 737-800 fra Singapore Airlines-datterselskabet SilkAir har således været en tur i malerhallen for at få bemalingen fra det store Singapore-flyselskab. Dette skyldes, at SilkAir langsomt bliver integreret i Singapore Airlines.

I marts 2018 besluttede Singapore Airlines, at dets regionale datterflyselskab skulle fusioneres med moderselskabet. Dette for at omstrukturere SIA-koncernens forretning og optimere rutenetværket. Kort efter begyndte Singapore Airlines’ lavprisflyselskab, Scoot, at overtage ruter fra SilkAir, og den endelige fusion forventes gennemført i slutningen af 2021 eller i begyndelsen af 2022.

Den første Boeing 737-800, der har fået Singapore Airlines-farver, har registreringen 9V-MGA. Flyet er seks og et halvt år gammelt og har udelukkende fløjet for SilkAir. Ifølge Simple Flying har flyet været groundet i over fem måneder som følge af coronakrisen.

Stadig fire SilkAir-ruter
SilkAir råder over i alt 16 Boeing 737-800 og seks Boeing 737 MAX 8 med yderligere syv i ordre på sidstnævnte flytype, der stadig har internationalt flyveforbud. Det forventes, at den resterende del af Boeing 737-flåden også vil få bemalingen fra Singapore Airlines. Herudover består SilkAir-flåden også af syv Airbus A320-200, men disse vil med tiden blive faset ud.

Markedsudviklingsdirektør i Singapore Airlines, Olivia Chan, siger, at flyselskabet blandt andet vil installere lie flat-sæder på Business Class. Den samlede investering med at opgradere Boeing 737-flyene beløber sig til over 100 millioner dollar, eller hvad der svarer til 628 millioner kroner. Det er dog uvist, hvorvidt samtlige Boeing 737-800 og Boeing 737 MAX 8 vil få opgraderet kabiner.

Medarbejderne hos SilkAir bliver løbende flyttet til Singapore Airlines, men den endelige overflytning er endnu ikke implementeret.

Flere af SilkAirs ruter er overtaget af Scoot og Singapore Airlines, men det regionale flyselskab opererer stadig visse ruter under eget brand. SilkAir betjener stadig selv ruterne fra Singapore til Phnom i Cambodia, Medan i Indonesien, Kuala Lumpur i Malaysia samt Cebu i Phillippinerne.

Før coronakrisen fløj SilkAir til 38 destinationer. Singapore Airlines og de to datterselskaber forventer samlet set at have en passagerkapacitet på 11 procent ved udgangen af november set i forhold til januar lige inden krisen.

 

Relaterede artikler:

Singapore Airlines vil fusionere med datterselskab

Kan Malaysia-Singapore Airlines genopstå?

Singapore Airlines tilbyder dansk Michelin-mad fra CPH