Gulfstream G600 tankes med 100 procent SAF. (Foto: Gulfstream | PR)

Første fly over Atlanten med 100 procent SAF

Blot otte dage før Virgin Atlantic skulle gennemføre sin historiske flyvning over Atlanten med 100 procent SAF, har amerikanske Gulfstream gjort det samme i en G600.

Tirsdag den 28. november vil Virgin Atlantic skrive historie, når selskabet sender en Boeing 787 på vingerne fra London-Heathrow til New York-JFK med 100 procent grønt brændstof (SAF – Sustainable Aviation Fuel) til at drive begge Rolls-Royce-motorer på det store passagerfly.

Det har længe været annonceret som den første transatlantiske flyvning med 100 procent SAF i tankene, men amerikanske Gulfstream Aerospace Corporation har tilsyneladende overhalet indenom. 

Den 20. november gennemførte en Gulfstream G600 en flyvning fra selskabets hovedkvarter i Savannah i Georgia til Farnborough Airport i England på seks timer og 56 minutter, hvor der udelukkende blev brugt 100 procent SAF. 

Det pågældende fly var drevet af to Pratt & Whitney PW815GA-motorer, og den amerikanske flyproducent vil sammen med sine leverandører analysere de indsamlede data, så man får mere viden om denne brændstoftype ved længere flyvetid i kolde temperaturer.

70 procent lavere CO2-udledning
Flyet benyttede samme brændstoftype, som Virgin Atlantic vil tanke sin Dreamliner med, inden den historiske flyvning fra London til New York.

Der er tale om HEFA-SPK (forkortelse for Hydroprocessed Esters and Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosene. red.), der var produceret af World Energy og leveret af World Fuel Services.

Den anvendte SAF bestod af 100 procent hydroforarbejdede estere og fedtsyrer, som har mindst 70 procent lavere livscyklus-CO2-emissioner end det traditionelle fossilbaserede jetbrændstof, hvilket hjælper med at reducere luftfartens indvirkning på klimaet. 

Hos Gulfstream, der gennem tiden har produceret flere end 2.000 eksklusive forretningsfly, kunne en tilfreds koncernchef, Mark Burns, glæde sig over præstationen.

“Gulfstream innoverer for en bæredygtig fremtid. En af nøglerne til at nå forretningsflyvningens langsigtede dekarboniseringsmål er den brede brug af SAF i stedet for fossilbaseret jetbrændstof. Gennemførelsen af ​​denne flyvning bidrager til at fremme forretningsflyvningens overordnede bæredygtighedsmission og skabe positive miljøpåvirkninger for fremtidige generationer.”

 

Relaterede artikler:

Første A380-flyvning med 100 procent SAF

Får første godkendelse til 100 procent SAF-flyvning

100 procent SAF-flyvning fra Malmø