Boeing 787-9 Dreamliner-fly fra Virgin Atlantic. (Foto: Virgin Atlantic | Facebook.com | PR)

Får første godkendelse til 100 procent SAF-flyvning

Nu har Virgin Atlantic fået de britiske myndigheders tilladelse til, at selskabet må foretage en transatlantisk flyvning kun ved brug af bæredygtigt flybrændstof. Vejen er dog ikke banet endnu.

Henimod slutningen af sidste år fortalte Virgin Atlantic, at flyselskabet i løbet af i år havde i sinde at foretage en transatlantisk flyvning i et Boeing 787-9 Dreamliner-fly, hvor der udelukkende var bæredygtigt flybrændstof – sustainable aviation fuel (SAF) – i begge motorer.

Der er flere grunde til, at Virgin Atlantic har dette ønske. Dels vil flyselskabet gerne vise potentialet i den grønnere brændstoftype, som – ifølge Virgin Atlantic – sammen med flådefornyelser er en af de oplagte metoder til at indfri luftfartens klimmål på kortere sigt.

Derudover ønsker flyselskabet også at benytte flyvningen som løftestang til at overbevise regeringen i Storbritannien om, at man bør investere i at få opbygget en SAF-produktionen, da det i Virgin Atlantics optik både vil være til gavn for den grønne omstilling og nationaløkonomien.

Har indgået aftale om 60 ton brændstof
Siden den første udmelding er Virgin Atlantic kommet tættere på at realisere flyvningen, der skal finde sted mellem London-Heathrow og New York-JFK den 28. november i år.

I løbet af sommeren fik man foretaget en række tests på jorden, hvor den specifikke brændstoftype, der skal benyttes på flyvningen, blev afprøvet i de Rolls-Royce Trent 1000-motorer, som Boeing-flyet vil være udstyret med.

Brændstoftypen vil bestå af 88 procent biobaseret brændstof, der er produceret på såkaldte fedtholdige affaldsprodukter, mens de resterende 12 procent vil være aromater. Der er desuden blevet indgået en aftale med energiselskabet Air BP og brændstofselskabet Virent, som vil levere 60 ton SAF til flyvningen.

Mangler fortsat tre tilladelser
Seneste nyt er, at de britiske civile luftfartsmyndigheder har givet godkendelse til, at flyvningen kan foregå. En sådan tilladelse er nødvendig, da den gældende lovgivning i øjeblikket forhindrer flyvninger, der kun foretages med bæredygtigt flybrændstof. Der kræves en iblanding af jet fuel.

Virgin Atlantic er dog ikke helt i mål endnu. Selskabet mangler fortsat at få godkendt flyvningen af de civile luftfartsmyndigheder i henholdsvis USA, Irland og Canada, inden man er helt klar til at flyve på tværs af Atlanten. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

”Vi vil gerne forpligte os til at bruge 10 procent SAF på flyvningerne inden 2030, men hvis det skal kunne blive til virkelighed, er det nødvendigt, at regeringen bidrager til at skabe en SAF-industri i Storbritannien,” siger Shai Weiss, der er koncernchef for Virign Atlantic.

Flyvningen mellem lufthavnen i London og New York vil blive afviklet i regi af et samarbejde mellem Virgin Atlantic, Boeing, motorproducenten Rolls-Royce, klimaorganisationerne Rocky Mountain Institute samt uddannelsesinstitutionerne Imperial College London og University of Sheffield.


Relaterede artikler:

Vedtager nye regler for bæredygtigt flybrændstof

Første grønne flyvning over Atlanten i 2023

Virgin Atlantic vil købe op imod 150 elektriske VTOL-fly