Airbus A380-fly fra Emirates. (Foto: Emirates | PR)

Første A380-flyvning med 100 procent SAF

I et forsøg på at demonstrere at bæredygtigt flybrændstof kan hjælpe luftfarten til at slippe af med en del CO2-udledninger blev et A380-fly med 100 procent SAF i den ene motor sendt på vingerne.

Onsdag lettede et af Emirates’ Airbus A380-fly fra Dubai Airport. Dét, der gjorde denne flyvning bemærkelsesværdig var, at en af flyets fire motorer kørte på 100 procent bæredygtigt flybrændstof, der også kaldes sustainable aviation fuel (SAF).

Det var første gang, at et passagerflyselskab foretager sådan en flyvning, og Emirates fortæller, at flyvningen vil tiltænkt som en demonstration af, at det grønnere brændstof kan være et sikkert alternativ til jet fuel, der er såkaldt drop in ready, hvilket betyder, at det kan benyttes i de motorer, som flyene allerede er udstyret med i dag.

Flyvningen var timet således, at den faldt sammen med, at repræsentanter for branchen, forskellige organisationer, myndigheder og embedsmænd er samlet i netop Dubai, hvor FNs organisation for civil luftfart ICAO afvikler en konference, hvor omdrejningspunktet for drøftelserne er luftfarten generelt og alternative brændstoftyper.

Fløj med fire ton SAF
A380-flyet var udstyret med fire GP7200-motorer fra Engine Alliance, der er et joint venture mellem GE Aerospace samt Pratt & Whitney. Sidstnævnte havde også produceret flyets Auxiliary Power Unit, der ligeledes udelukkende var drevet af bæredygtigt flybrændstof.

De fire ton SAF som var med ombord var en blanding af to forskellige typer bæredygtigt flybrændstof, der blev leveret af brændstofproducenterne Neste og Virent. Det var Emirates National Oil Company (ENOC), der foretog selve sammenblandingen på selskabets faciliteter i Dubai International Airport.

Flyvningen finder sted måneden efter, at Shell leverede 315,000 gallons – godt 1,2 millioner liter – SAF til Emirates’ hub i Dubai International Airport. Det blev beskrevet som en milepæl, da det er første gang, at der er adgang til bæredygtigt flybrændstof i storlufthavnen.

Vil gerne have alle flytyper klar i 2030
Adel Al Redha, der er er driftsdirektør ved Emirates, er tilfreds med, at selskabet er blevet det første passagerflyselskab i verden, der har fløjet med 100 procent drop in SAF på et Airbus A380-fly.

”Dette er endnu et øjeblik, hvor Emirates og vores samarbejdspartnere har grund til at være stolte, fordi vi sætter handling bag vores ord og eksperimenterer med højere koncentrationer af SAF, hvilket forhåbentligt vil føre til, at hele branchen på sigt vil flyve udelukkende med bæredygtigt brændstof.”

”Vi oplever, at der er en stigende efterspørgsel på mere bæredygtige alternativer til jet fuel, og producenternes og leverandørernes indsats for at kommercialisere SAF og få det gjort mere bredt tilgængeligt vil spille en nøglerolle i at gøre det muligt for Emirates og resten af branchen at få mindsket CO2-udledningerne.”

Airbus’ kommunikationsdirektør for bæredygtighed og samfundsinteresser Julie Kitcher kalder A380-flyvningen for et symbolsk øjeblik.

”Hos Airbus arbejder vi på, at alle vores flytyper kan flyve på 100 procent SAF i 2030, ligesom vi sammen med vores samarbejdspartnere vil forsøge at få det globale marked for bæredygtigt brændstof til at vokse i de kommende år.”


Relaterede artikler:

KLM vil være grønnere

Norwegian køber grønt brændstof til Aalborg-rute

Snart kan der tankes grønt flybrændstof i olieemirat