Første Airbus A321LR til SAS. (Foto: Tobias Gudat | Twitter)

Første SAS A321-fly til langdistanceruter

Den første af tre Airbus A321LR til SAS er kommet ud fra malerhallen. Flyet skulle efter planen indsættes på ruten til Boston i efteråret, men det kommer COVID-19-pandemien sikkert til at ændre på.

I løbet af andet halvår af 2020 vil SAS efter planen modtage den første af tre splinternye Airbus A321LR, der skal benyttes på de kortere interkontinentale ruter samt til at opdyrke nye markeder.

Flyet, der har fået produktionsnummer MSN9541, blev for nyligt trukket ud fra malerhallen i det store produktionsanlæg i Hamborg, hvor Airbus samler alle flyene i A320-serien. Det nye fly mangler dog stadig at få monteret motorer, at få færdiggjort kabinen samt at gennemføre de omfattende tests, der følger inden levering.

SAS har allerede fundet et navn til flyet, og det bliver Jarl Viking. Herudover skal flyet indregistreres i Sverige som SE-DMO, selvom det oprindeligt var planen, at det skulle på dansk register som OY-KBW. Under produktionen og testflyvningerne hedder det dog D-AVZA.

Det er ikke første gang, at SAS navngiver et fly Jarl Viking. Det var også navnet på en McDonnell Douglas MD-82, der var beskæftiget i SAS fra 1991 til 2013 som LN-RMT.

Boston-premiere kan komme i fare
Efter planen skal flyet indsættes på ruten fra København til Boston fra den 18. september. Ruten har en længde på 5.982 kilometer, og det særlige ved A321LR er en maksimal rækkevidde på 7.410 kilometer.

Men det er ikke sikkert, at den plan kommer til at holde. For det første har Airbus i begyndelsen af april besluttet at reducere den månedlige produktion med en tredjedel, hvorfor der kun vil blive produceret 40 fly om måneden i A320-serien, der omfatter A318/319/320/321. Det kan betyde en forsinket levering.

Herudover kan den reducerede efterspørgsel og eventuelle myndighedsrestriktioner i forbindelse med COVID-19-pandemien betyde, at det ikke vil være rentabelt at gennemføre det oprindelige trafikprogram til Boston i den kommende efterårs- og vinterperiode, da denne rute traditionelt er stærkest i sommerhalvåret.

Airbus A321LR er indrettet med 22 sæder i Business, 12 i Plus samt 123 sæder på SAS Go, og med sine 157 sæder har flyet en god størrelse til at genstarte trafikken, hvis der ikke kommer krav om social afstand i flyene. Derfor er det bedste bud lige nu, at SAS vil kunne benyttet flyet på de tynde afgange til New York-Newark i det kommende vintertrafikprogram.

 

Relaterede artikler:

Boston bliver første SAS-rute med A321LR

Airbus A321LR til SAS bliver forsinket

SAS leaser A321LR til langdistanceruter