SAS har besluttet at lease tre langtrækkende Airbus A321LR, der vil blive sat i drift i 2020 på ruter til interkontinentale markeder.
Som forventet har SAS besluttet sig for at tage den langtrækkende Airbus A321LR ind i flåden. Det sker gennem en leasingaftale med ALC (Air Lease Corporation), hvor der er bestilt tre fly, der skal leveres og sættes i drift fra 2020.
Med den særlige rækkevidde vil det være muligt at flyve direkte fra Skandinavien til det nordøstlige USA, Canada, Mellemøsten og Indien, og det er planen, at flyene skal benyttes til at åbne ruter til nye markeder eller til at øge frekvenserne på eksisterende destinationer fra de skandinaviske hovedstadslufthavn eller andre regionale lufthavne i Skandinavien.
“Det her er en helt ny flytype for SAS, og den passer utrolig godt til det skandinaviske marked og vores rejsemønstre. Vi glæder os til at kunne tilbyde nye ruter og til at se, hvordan vi bedst benytter Airbus A321LR i produktionen,” siger koncernchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.
Hidtil har SAS benyttet langdistancefly af typerne Airbus A330/A340 til de interkontinentale ruter, og til november forventes flyselskabet at modtage det første eksemplar af i alt otte nye Airbus A350-900 XWB.
Mens de nuværende langdistancefly har plads til op til 266 passagerer, vil A321LR maksimalt kunne have plads til 200 passagerer, hvorfor SAS bedre vil kunne fyldt flyet på den tynde ruter. Her luftede Rickard Gustafson i sidste uge idéen om at flyve direkte mellem Aarhus og New York, hvis SAS bestilte A321LR.
Relaterede artikler:
SAS-topchef sætter gang i aarhusianske New York-drømme
SAS: Beslutning om A321LR i løbet af tre måneder