(Foto: SAS)

Forbrugerrådet retter storm-kritik mod SAS

SAS burde have givet passagererne mulighed for at ombooke til alternativer i god tid, da sandsynligheden var stor for, at stormen Bodil ville give store driftsforstyrrelser, mener Forbrugerrådet.

Da vejrmeldingerne i løbet af onsdag i sidste uge indikerede, at et kraftigt stormlavtryk var under dannelse med risiko for en orkanlignende storm i løbet af torsdagen, var der flere transportselskaber, der iværksatte en række forhåndsregler. Indenrigsflyselskabet Alsie Express valgte på forhånd at tilbyde passagerene mulighed for frit at ombooke flybilletter på reservationer foretaget fra torsdag middag og resten af aftenen. Samtidig tog DSB sine forholdsregler og aflyste en række togafgange på forhånd.

SAS ønskede ikke overfor passagererne på forhånd at træffe nogle særlige forholdsregler, der kunne begrænse de gener og ulemper, der sandsynligvis ville komme som eftervirkninger af eventuelle aflyste fly. Hertil mente man, at prognoserne fra meteorologerne var for usikre.

I stedet valgte SAS onsdag aften at stoppe for flere bookinger på en række fly til og fra Københavns Lufthavn efter kl. 19.30 torsdag aften. Prognoserne var således sikre nok, til at SAS valgte at begrænse eget tab ved at stoppe med at sælge flere billetter til fly, der med stor sandsynlighed ville blive stærkt forsinket eller aflyst.

Kunder med ikke-refunderbare billetter til SAS-flyvninger var således nødt til at planlægge efter at trodse vejr og vind, da man ellers ville have tabt hele billettens værdi, hvis SAS mod forventning skulle flyve trods de dystre vejrmeldinger.

Den praksis bifaldes ikke af Forbrugerrådet.

“Nu var der forholdsvis stor sandsynlighed for, at stormen ville ramme som forudsagt. Derfor er det rigtig kedeligt, at SAS ikke har været ude at informere kunderne om, at de frit kunne booke om,“ siger Mads Mølgaard Bräuner, der er seniorjurist i Forbrugerrådet.

Smartere at tilbyde ombooking
Hos SAS er det da også tid til efterrationalisering.

“Vi var godt klar over, at der kunne være perioder med stærke vinde, men det havde vi lagt i vores plan for trafikken. Vi stod med en situation, som var værre end forudsagt og forventet,“ siger Trine Kromann-Mikkelsen, der er pressechef i SAS.

Pressechefen forklarer, at årsagen til, at man ikke på forhånd tilbød ombooking, var baseret på erfaringer fra tidligere, hvor forholdene ofte har udviklet sig anderledes en forudsagt.

Kritikken mod SAS går også på, at flyselskabet tilsyneladende lader hånt om, hvordan de rejsende skal nå frem til lufthavnen. Når der er udsigt til lukkede broer, aflyste færgeafgange og togforbindelser samt udsolgte udlejningsbiler, virker det for nogle besynderligt at holde fast i, at flyvningerne kan gennemføres, da passagerne vil have vanskeligt ved at når frem til lufthavnen.

“Vi har naturligvis med i vores overvejelser, hvordan den omkringliggende logistik udvikler sig, men vores fokus ligger på muligheden for at flyve. Set tilbage havde det formentlig været smartere at tilbyde ombooking, men vi har også erfaring fra modsatte situationer, hvor vi har tilbudt ombooking og alligevel kunne flyve – til gene for dem, der ombookede,“ forklarer Trine Kromann-Mikkelsen.