(Illustration: Avia Solutions Group)

Foreslår passagerfly uden vinduer

I fremtiden er der ingen grund til at kæmpe om pladsen ved vinduet. For der vil muligvis ikke være noget. Ved at spare vinduerne væk, sparer flyselskaberne på brændstoffet.

Ifølge mange flyselskaber, ingeniører og flydesignere har fremtidens fly ikke nogen vinduer. Grunden til, at de forsvinder, er behovet for at formindske brændstofforbruget i fremtidens flyflåde.

Uden vinduer er flyene lettere, og lettere fly bruger mindre brændstof. Hver gang vægten på et fly bliver reduceret med én procent, er der en brændstofbesparelse på 0,75 procent.

Jo tungere et fly er, jo mere brændstof bruger det, og jo større er emissionerne. Hvert ton sparet brændstof betyder cirka 3,15 ton færre CO2-emissioner.

Skærme i stedet for vinduer
Det er Avia Solutions Group, der taler varmt for, at flyene skal droppe vinduerne. For hvis flytrafikken som forventet stiger med 4,5 procent om året de næste 20 år, bliver der brug for alt, der kan mindske miljøpåvirkningen fra flyene.

Men er det så slut med at se spektakulære solopgange eller solnedgange fra pladsen ved vinduet. Nej, ikke ifølge Avia Solutions Group.

I stedet for de små vinduer, som alle jo alligevel ikke kan sidde ved, skal fremtidens fly have indbygget store LED-skærme med høj opløsning, der hele tiden viser, hvad der foregår udenfor. Små kameraer monteret udvendigt på flyets skrog skal sende billeder ind til skærmene.

Kan bruge andre materialer
En anden fordel ved at fjerne vinduerne er, at det giver ingeniører mulighed for at bruge nye lettere materialer, hvilket vil reducere produktionsomkostninger, uden at man går på kompromis med luftdygtighed og holdbarhed.

At være vinduesløs vil bidrage til at øge skrogets holdbarhed, og det ville gøre ethvert nyt flys certificeringsproces lettere, da der er betydeligt færre svage punkter at kontrollere.

Derudover vil fly uden vinduer forenkle flyets byggeproces og tilbyde større fleksibilitet ved design af flyets interiør.

I en post-pandemisk verden og med en fremskyndet drivkraft mod bæredygtighed vil enhver udvikling, der fører til reducerede omkostninger uden at gå på kompromis med sikkerheden, blive hilst velkommen på tværs af luftfartsindustrien, mener Avia Solutions Group.

 

Relaterede artikler:

Virtuelle vinduer i nye Emirates-fly

Ung dansker kan sikre luftfarten millionbesparelse

Ny teknologi reducerer CO2-udledning hos Norwegian