Nye First Class-suiter med virtuelle vinduer på Emirates Boeing B777-300ER.

Virtuelle vinduer i nye Emirates-fly

Emirates vil have passagerfly uden kabinevinduer. I stedet skal passagererne ”kigge ud” gennem virtuelle vinduer. Den nye teknologi er allerede taget i brug på Emirates’ nye Boeing B777-fly.

Et passagerfly uden vinduer lyder ikke umiddelbart som noget, man har lyst til at opleve på sin næste ferierejse. Men det kan meget vel blive fremtiden, og allerede nu kan man få en smagsprøve på oplevelsen, hvis man har råd til en billet på First Class hos flyselskabet Emirates.

En række af de private First Class-suiter på Emirates’ nye Boeing B777-300ER fly er nemlig indrettet med virtuelle vinduer, der modtager billeder i real-time fra fiberoptiske kameraer uden på flyet.

Bedre end det naturlige øje
De virtuelle vinduer findes i de suiter, der er placeret i midten på First Class, så passagererne i disse suiter også får en ”vinduesplads” med mulighed for at kigge ud. Og ifølge Emirates’s topchef Tim Clark er billederne ”så gode, at de fungerer bedre end det naturlige øje”.

Ifølge Tim Clark er målet for Emirates, at få fly helt uden vinduer i fremtiden, hvor passagerer på alle klasser i stedet kan følge med i, hvad der sker uden for flyet, via virtuelle vinduer. Et fly uden vinduer vil nemlig kunne konstrueres bedre, så det både kan flyve hurtigere og bruge mindre brændstof, siger han i et interview med BBC.

”Forestil dig, at du går om bord i et fly uden vinduer i flykroppen, men når du kommer ind i flyet, er der vinduer. Du har dermed en flykrop uden svagheder i strukturen, som følge af vinduer. Flyet er lettere, det kan flyve hurtigere, det forbrænder langt mindre brændstof og flyver højere,” siger Tim Clark.

Bekymringer om nødsituationer
Eksperter i flysikkerhed er dog skeptiske over for tanken om fly uden vinduer.

”I en nødsituation er det vigtigt at kunne kigge udenfor, især hvis der skal foretages en evakuering,” siger sikkerhedseksperten, professor Graham Braithwaite fra Cranfield University, til BBC.

“Kabinepersonalet vil skulle tjekke uden for flyet i en nødsituation, for eksempel i tilfælde af brand, før de åbner en dør og påbegynder en evakuering – og alt, hvad der kræves strøm for at gøre dette, er måske ikke let at få godkendt af en luftfartsmyndighed,” siger han.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) ser dog ikke problemer i at udskifte almindelige vinduer med virtueller vinduer.

“Vi ser ikke nogen specifik udfordring, der ikke kan overvindes for at skabe et sikkerhedsniveau svarende til det i et fly udstyret med kabinevinduer,” siger agenturet til BBC.

Relaterede artikler:

Sådan bliver Emirates nye Premium Economy

Emirates lancerer ny First Class-suite

Emirates opgraderer sky-bar og rutenet