Foto: Norwegian

Ny teknologi reducerer CO2-udledning hos Norwegian

Norwegian nedbringer sit brændstofforbrug yderligere med den avancerede svenske vejrtjeneste AVTECH, der justerer og optimerer selskabets flyvninger.

Siden 2018 har piloterne hos Norwegian anvendt AVTECH, der er en svensk teknologi til at gøre flyvninger mere effektive. Teknologien har betydet en reduktion på 16.000 ton CO2 om året.

Fremover bliver teknologien fra AVTECH endnu mere betydningsfuld for Norwegian. Det norske lavprisflyselskab har netop taget en ny og opgraderet vejrtjeneste, Aventus Cruise Optimizer, i brug fra det svenske teknologifirma. Den opdaterede version kan reducere CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 ton om året.

”Da vi testede det nye værktøj, kunne vi tydeligt se, at vi fik endnu mere effektive flyveruter, hvilket giver større brændstofbesparelser og reduktion af CO2-udledningen. Hvert kilo brændstof, som spares, gør en forskel,” siger Stig Patey, direktør for brændstofbesparelse i Norwegian.

Den opgraderede version af AVTECH-værktøjet betyder, at Norwegian samlet set reducerer sin CO2-udledning med op mod 200.000 ton om året.

Kan korrigere flyvning undervejs
AVTECH-teknologien hjælper Norwegians piloter med at planlægge flyveturen på en mere klimavenlig måde ved simpel brug af forskellige data.

”Det kan være svært at forudsige helt præcist, hvor tungt flyet bliver, fordi det afhænger af flere faktorer, der først ligger endeligt på plads lige inden vi tager af sted. Nu kan jeg fortælle systemet, hvad vores præcise vægt er, når vi har lukket dørene, og så fortæller det mig, hvilken flyverute, der er den optimale i forhold til vægten,” siger Søren Hofgaard Møller, basechefkaptajn hos Norwegian i København.

”Samtidig kan vindforholdene på en tur for eksempel til Paris ændre sig, mens vi er i luften. Det tager tjenesten også højde for og foreslår mig at korrigere flyvehøjden undervejs, så vi flyver mest muligt brændstofeffektivt.”

Opgraderingen af vejrtjeneste-teknologien tager hensyn til endnu flere faktorer end den oprindelige version. Flyveturen gøres mere effektiv ved blandt andet at lægge data ind i systemet om antal passagerer, distancen, højden og hastigheden. Teknologien er tilgængelig for piloterne på alle Norwegians Boeing 737-800-fly.

Flere klimavenlige tiltag
Teknologien fra AVTECH er kun et af flere klimavenlige tiltag fra Norwegian. I foråret 2019 introducerede flyselskabet værktøjet SkyBreathe, der kan reducere CO2-udledningen med to procent om året. SkyBreathe er en app til mobiltelefonen, der analyserer enhver flyvning fra gate til gate.

Piloterne får informationer om brændstofforbruget undervejs på en flyvning og kan løbende optimere turen. Et helt konkret eksempel er, at brændstofforbruget kan reduceres ved at slukke den ene motor under taxikørsel til gate. Det sparer selskabet for 20 kilo brændstof per flyvning.

Norwegian kan med SkyBreathe på et år reducere CO2-udledningen med op til 140.000 ton. På en måned kan Norwegian spare op mod 3.700 brændstof alene ved brug af dette værktøj.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil reducere CO2-udslip med app

Norwegian: Electro fuels er en lovende teknologi

Norwegian forsøger sig med nyt CO2-projekt