De første undersøgelser tyder på, at begge uykkesflyets motorer blev beskadiget ved det første mislykkede landingsforsøg, og det kan indirekte have været årsagen til det efterfølgende styrt.
Fredagens tragiske hændelse, hvor en Airbus A320-200 fra Pakistan International Airlines (PIA) styrtede ned i et boligkvarter i Karachi, har vakt stor opsigt over hele verden.
Ved flyulykken, der kostede 89 passagerer og otte besætningsmedlemmer livet, var der mirakuløst to overlevende. På landjorden var der ingen dødsofre, og de pakistanske myndigheder har oplyst, at fire personer er blevet forbrændt, mens 19 huse, 10 biler og tre motorcykler er blevet ødelagt i forbindelse med hændelsen.
De civile luftfartsmyndigheder har allerede løftet sløret for resultatet af de indledende undersøgelser, og de viser, at flyet under indflyvningen kom ind i en for stor højde, hvor flyvelederne flere gange advarede piloterne om, at PK8303 lå for højt.
Motorer skrabede mod landingsbanen
Under det første landingsforsøg, har flyets motorer tre gange (henholdsvis 4,500, 5,500 og 7.000 fod fra banetærsklen på den 11.155 fod lange bane, red.) skrabet mod landingsbanen, hvilket kan indikere, at landingsstellet slet ikke har været sænket eller har været taget op under et forsøg på at afbryde landingen.
På intet tidspunkt havde piloterne dog informeret flyvlederne om, at der har været problemer med landingsstellet, og en repræsentant fra PIA udtaler til pakistanske medier, at landingsstellet hverken har været helt eller delvist slået ud under første landingsforsøg.
Efter at have ramt banen tredje gang lykkedes det for piloterne at få højde på flyet, men motorer og brændstofpumper kan være blevet beskadiget, hvilket kan være årsagen til, at det ikke efterfølgende lykkedes piloterne at komme ind til andet forsøg på landing, og flyet i stedet styrtede til jorden.
“Piloten blev af flyveledelsen anmodet om at gå op til en højde af 3.000 fod, men han klarede kun at komme op i 1.800. Da cockpittet igen blev bedt om at stige til 3.000 fod, sagde andenpiloten ‘vi forsøger’,” lyder det i rapporten ifølge pakistanske medier.
Piloterne rapporterede intet usædvanligt
I rapporten undrer man sig også over, at piloterne ikke informerede flyveledelsen om de problemer, som der tydeligvis var med flyet. I den foreløbige redegørelse stilles der også spørgsmålstegn ved, hvordan piloterne kunne overhøre de alarmsignaler i cockpittet, som der vil have været i en situation som denne.
Der er allerede mange gætterier, hvor flere eksperter peger på, at piloterne kan have glemt at slå landingsstellet ud, mens andre mener at det har været slået ud, men at det kan have været trukket op igen, da piloterne opdagede, at farten var for høj til landingen. Det kom blot ikke op i tide til at kunne undgå kontakten mellem motorer og landingsbanen.
PIA´s koncernchef Arshad Malik har bekræftet, at begge flyets “sorte bokse” er blev fundet og overdraget til den lokale havarikommission, der skal efterforske styrtet i samarbejde med repræsentanter fra Frankrig, der er flyproducentens oprindelsesland samt den fransk-amerikanske motorproducent CFM International, der har produceret flyets motorer.
Relaterede artikler: