Forhadt passagerskat er nu en realitet

Den meget omdiskuterede tyske afrejseskat er nu trådt i kraft for alle bookinger foretaget efter 1. september og med afrejse efter nytår. Den forventes at bidrage med årligt ekstra 7,5 mia. kroner til den tyske statskasse, mens passagererne skal betale op til 335 kr. ekstra for en flybillet.

Den tyske regering har været i strid modvind siden et forslag om at pålægge en ekstra skat for alle flyrejser fra tyske lufthavne blev præsenteret. Trods protester fra internationale og nationale rejse- og luftfartsorganisationer er den forhadte afrejseskat nu blevet en realitet.

Således skal der på alle billetter med afrejse efter 1. januar 2011 opkræves den nye skat.

Den tyske regering med forbundskansler Angela Merkel i spidsen har fastholdt behovet for at spare 80 mia. Euro (ca.600 mia. danske kroner) frem til 2014. Her skal luftfarten således bidrage med noget, der svarer til 1 mia. Euro eller 7,5 mia. danske kroner årligt.

Den tyske finansminister Wlofgang Schaeuble forventer ifølge ATW ikke, at luftfartsselskaberne vil lide under den nye afgift, idet det anses som en selvfølge, atafrejseskatten vil blive videretransporteret til de rejsende.

Der er tale om en afgift på 8 Euro (ca. 60 kr.) for indenrigsafgange og afgange til europæiske destinationer, 25Euro (ca. 185 kr.) for afgange til mellemdistance-destinationerne samt 45 Euro (ca. 335 kr.) til de interkontinentale destinationer.

Såvel Holland som Danmark har tidligere haft afrejseskatter, der i begge tilfælde er blevet droppet igen, da det har haft negativ indflydelse på passagerudviklingen.

Hidtil har årligt op imod 100.000 danske passagerer rejst fra lufthavnen i Hamburg. Det har været en kombination af tilgængelighed, lavere priser og attraktivt rutenet, der har været baggrunden herfor. Den nye afrejseskat forventes derfor at at kunne reducere dette antal.

Læs også:

Lavprisflyselskaber raser imod den tyske regering