Socialistisk Folkeparti mener, at det skal koste et sted mellem 100 og 700 kroner i afgift at flyve fra danske lufthavne. Socialdemokratiet vil ikke drøfte forslaget før næste år.
Socialistisk Folkeparti foreslår, at der indføres afgifter på flybilletter med start i danske lufthavne. Det skal koste 100 kroner i afgift at flyve indenrigs, de mellemlange ruter skal belægges med en afgift på 300 kroner, mens de lange ture skal koste ekstra 700 kroner i afgift.
”Det mener vi, er et rimeligt niveau, man godt kan tage,” siger partiets klimaordfører, Rasmus Nordqvist, til Ritzau.
Dermed melder endnu et af regeringens støttepartier sig med forslag om afgift på flyrejser. Også Radikale Venstre har luftet tanken om en sådan afgift. Her lød forslaget på 50, 200 og 300 kroner for henholdsvis korte, mellemlange og lange flyrejser.
Fond eller generel omstilling
Men der er forskel på, hvordan de to partier vil bruge de penge, afgiften indbringer. Radikale Venstre ønsker, at der skal oprettes en klimafond, som skal forske i udviklingen og udbredelsen af klimavenligt flybrændsel, mens SF vil bruge pengene på den generelle omstilling som eksempelvis ladestandere til biler og elfærger.
Det er ikke første gang, at SF bringer spørgsmålet om flyafgifter på banen. I oktober 2018 foreslog partiet, at det skulle koste 60 kroner i afgift at flyve indenrigs, mellemlange ruter skulle belægges med en afgift på 200 kroner, og de interkontinentale skulle koste 400 kroner i afgift.
Provenuet, som blev beregnet i 1,2 milliard kroner, skulle dengang bruges til at gøre det billigere at køre i tog samt tage færgen til Bornholm.
I efteråret 2019 var SF igen klar med et forslag om flyafgifter, der skulle være med til at finansiere den grønne omstilling.
Landbrugsjord og varmepumper
Den milliard, man regnede med at få ind, skulle bruges på grønnere transport, opkøb af klimaskadelig landbrugsjord, mere vedvarende energi, flere varmepumper, billigere togrejser og meget mere.
Forslaget gentog partiets formand, Pia Olsen Dyhr, i januar 2020, hvor hun igen nævnte beløbene på 60, 200 og 400 kroner som størrelserne på afgifterne.
”Skal vi bremse klimakrisen, skal der penge på bordet nu. Vi kan ikke vente på forskning i langsigtede løsninger. Derfor foreslår SF nu en flyafgift, der skal hente knap en milliard kroner, som kan bruges på grønne initiativer,” sagde hun dengang.
S vil vente til næste år
Men det er ikke sikkert, at de to støttepartier kommer igennem med deres krav om flyafgifter lige her og nu.
Socialdemokratiets klimaordfører Anne Paulin skriver i en kommentar til Ritzau: “Som det fremgår af regeringens grønne køreplan, kommer vi næste år til at tage fat i flybranchens grønne omstilling.”
Og hun fortsætter: “Vi afviser ingen idéer eller modeller på forhånd. Det afgørende for os er at lave en aftale, der bedst muligt understøtter omstillingen af branchen.”
De Konservative har heller ikke travlt. Til Ritzau siger medlem af Folketinget for partiet, Mona Juul: ”Vi sidder og venter på den grønne skattereforms ekspertgruppe. Vi er en måned fra, at vi får en tilbagemelding. For os giver det ingen mening at diskutere afgifter på fly eller andet, før vi har det arbejde, som vi selv har været del af at sætte i gang.”
Relaterede artikler:
Tager positivt imod udspil fra Radikale Venstre