Socialistisk Folkeparti ønsker at indføre en differentieret flyskat, og provenuet på 1,2 milliarder kroner skal bruges til at billiggøre togdrift samt færge til Bornholm.
Det næste folketingsvalg i Danmark skal afholdes senest den 17. juni 2019, og selvom der er otte måneder til valget, er partierne allerede begyndt at positionere sig i forhold til de kommende valgtemaer.
Således også Socialistisk Folkeparti (SF), der er meget optaget af miljøspørgsmål, og nu trækker partiet et forslag om en grøn afgift på flyrejser ind i debatten. Det skriver dr.dk.
SF er tilsyneladende blevet inspireret af den svenske flyskat, der trådte i kraft den 1. april i år. Der er tale om en differentieret flyskat afhængig af flyrejsens længde.
Rent konkret foreslår SF en afgift på 60 kroner på alle flyrejser fra danske lufthavne til indenrigsdestinationer samt destinationer i Europa. Mellemlange destinationer skal pålægges en afgift på 200 kroner, mens de lange interkontinentale flyrejser skal beskattes med en afgift på 400 kroner.
“Det koster på klimakontoen at tage et fly. Det er jo absurd, at det i dag er sådan, at hvis jeg tager et fly til London og tilbage igen, er det billigere, end hvis jeg tager toget til Viborg. Og det er jo til trods for, at jeg påvirker klimaet langt mere end med tog, så det er for at få det til at påvirke den klimaeffekt, det har at flyve,” siger Pia Olsen Dyhr, formand for Socialistisk Folkeparti, til dr.dk.
Billigere at køre i tog
Ifølge Pia Olsen Dyhr er luftfarten en af de mest forurenende transportformer, og det er tilsyneladende argumentet for, at at der skal pålægges de såkaldte grønne afgifter.
Ifølge Pia Olsen Dyhr er luftfarten en af de mest forurenende transportformer, og det er tilsyneladende argumentet for, at at der skal pålægges de såkaldte grønne afgifter.
“Vi er nødt til at have nogle penge i statskassen, så vi kan gøre noget ved klimaet, og så må det være de ting, der er sorte for klimaet, der får lov til at betale,” siger SF-formanden.
Men når alt kommer til alt, skal de ekstra penge i statskassen ikke bruges til noget, der direkte kan gøre noget ved klimaet. Det årlige provenu fra en grøn flyskat vil i 2022 være på 1,2 milliarder kroner, og de penge ønsker SF skal bruges på at gøre det billigere at køre i tog samt tage færgen til Bornholm.
Svært at mønstre flertal
VLAK-regeringen meldte allerede i sommeren 2017 ud, at der ikke var intentioner om at indføre en luftfartsafgift, der i givet fald kunne svække konkurrencevilkårene for dansk luftfart.
VLAK-regeringen meldte allerede i sommeren 2017 ud, at der ikke var intentioner om at indføre en luftfartsafgift, der i givet fald kunne svække konkurrencevilkårene for dansk luftfart.
SF har da heller ikke den store gennemslagskraft med blot syv mandater baseret på den nuværende sammensætning af Folketinget. Sammen med Enhedslistens 14 mandater og Alternativets 10 mandater er der blot 31 mandater, der direkte vil kunne bakke op omkring et forslag til at indføre en flyskat. Socialdemokratiets 46 mandater vil ikke engang være nok, og der skal således hjælp fra tre af de fire nordatlantiske mandater, før der vil kunne mønstres et flertal for en afgift.
Socialdemokratiet har da også allerede meldt klart ud, og der vil i første omgang ikke være nogen hjælp at hente fra den side.
“Det er godt at være ambitiøs i forhold til det grønne, det støtter vi helt og fuldt hos Socialdemokratiet. Men lige præcis det her med afgifter på fly har altså en masse medfølgende problemer, som vi ikke vil være med til,” siger partiets transportordfører Rasmus Prehn.
Rasmus Prehn mener, at man i stedet skal se, hvordan man kan hjælpe luftfartsbranchen til at omstille sig til mere grønne flyvninger, hvilket i øvrigt er en udvikling, der allerede er i gang.
Relaterede artikler:
Norwegian: Flyskat kan få social slagside
Luftfarten: Klimaafgift på flyrejser løser intet
Lufthavnsvæksten i bund i Skandinavien