Da airberlin gik konkurs og stoppede sine flyvninger, kostede det fire daglige afgange mellem København og Berlin. Der er ikke endnu kommet fuld erstatning for afgangene.
I dag er der færre flyafgange mellem København og Berlin end i efteråret 2017. Årsagen er lukningen af airberlin, som havde fire daglige flyvninger mellem de to hovedstæder og det er ikke sikkert, at flyselskaberne vil dække tabet fuldt ud, skriver politiken.dk.
”SAS har ikke planer om at overtage airberlins flyvninger. Vi afventer slot-situationen i Tegel-lufthavnen i Berlin. Der er begrænsede slots i Tegel, så vi kan ikke flyve mere eller på andre tidspunkter lige nu. easyJet har købt airberlins slots. Der er generelt overkapacitet i markedet – nu og også inden airberlins lukning og der er stadig hård konkurrence på ruten, og den kan blive endnu hårdere”, siger Mariam Skovfoged, pressechef i SAS.
Norwegian har to daglige flyvninger fra København til Berlin Schönefeld.
easyJet har benyttet overtagelsen af airberlins slottider til at flyve fra Berlin Tegel til København. Hidtil har selskabet kun fløjet på Schönefeld syd for Berlin. Tegel ligger nordvest for hovedstaden, og det er hurtigere at komme til centrum fra Tegel end fra Schönefeld.
Eurowings tøver
Jokeren på Berlin-ruterne er Lufthansas lavprisselskab Eurowings, som havde planer om at flyve ruten til København fra i mandags, men det er ikke blevet til noget. Politiken har kontaktet Eurowings for at høre om udsigterne for en rute mellem København og Berlin, men Eurowings svarer gennem sin presseafdeling, at ruten er på planlægningsstadiet, og på grund af den dynamiske situation på flymarkedet er det umuligt at give yderligere detaljer.
Eurowings nye direkte rute mellem København og Düsseldorf startede den 15. januar. Den rute blev tidligere fløjet af airberlin.
Spritnye tal fra Københavns Lufthavn viser, at antallet af udbudte flysæder mellem de to hovedstæder er stort set uændret fra vinteren 2017 til nu. Værst ser det ud i januar, hvor der er 6.501 færre sæder i 2018 end i 2017 – svarende til et fald på 20 procent.
I februar vil der være 1.561 flere ledige sæder i år end der var sidste år – en vækst på fem procent. I marts er der et underskud af sæder i år i forhold til marts 2017 på tre procent eller 1.021 sæder, mens tallene for april lyder på tre procent flere ledige sæder i år end sidste år, svarende til 1.343.
Relaterede artikler:
EasyJet øger endnu engang på København-Berlin