Boeing 737-500-ulykkesflyet fra Sriwijaya Air med registreringen PK-CLC. (Foto: Gusti Fikri Izzudin Noor)

Forulykket Sriwijaya-fly havde problemer med motorkraften

En indledende rapport om årsagen til SJ182-ulykken ved Jakarta i januar viser, at der tilsyneladende kort efter afgang opstod problemer med Boeing-flyets autothrottle før styrtet i havet.

Den indonesiske havarikommission, KNKT, har onsdag offentliggjort en foreløbig rapport om styrtet med en Boeing 737-500 fra indonesiske Sriwijaya Air. Ulykken fandt sted 9. januar 2021 og kostede 62 mennesker livet.

Havarikommissionen har fundet, at flyet havde ustabil motorkraft, der til sidst førte flyet i et skarpt rul, hvorefter det lavede et dyk ned i Javahavet. Da det 26-årige fly nåede 8.150 fod – svarende til 2.484 meter – bevægede venstre gashåndtag sig tilbage, mens det højre håndtag forblev i sin oprindelige position. Sådan lyder det fra efterforskerne i rapporten, der således har fundet en mulig årsag til styrtet.

”Vi ved, at det venstre gashåndtag bevægede sig baglæns. Vi ved ikke, om det var i stykker eller ej, men det var en uregelmæssighed, fordi det venstre bevægede sig langt tilbage, og det gjorde det højre ikke, som om det sad fast,” siger efterforsker Nurcayho Utomo ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Flyet tabte højde, få minutter efter det var lettet fra Soekarno-Hatta International Airport i Jakarta. Og forbindelsen til det blev mistet kort tid efter.

I cirka 10.900 fods højde blev flyets autothrottle (visuelt ved de to gashåndtag), der automatisk øger eller reducerer motoreffekten, slået fra. Herefter rullede flyet mere end 45 grader til venstre, hvorefter der blev indledet et skarpt dyk. Siden ulykken har meget opmærksomhed været samlet om netop flyets potentielt set fejlramte autothrottle.

Leder stadig efter anden sorte boks
I rapporten omtaler havarikommissionen også, at der tidligere har været rapporteret to problemer med autothrottle-systemet baseret på information fra vedligeholdelses-logbøger. Problemerne blev dog udbedret 5. januar – altså fire dage før det fatale styrt.

Det er ikke nødvendigt, at flyet har en fungerende autothrottle, da piloterne kan styre gashåndtagene manuelt med deres hænder.

Hvad piloterne eventuelt sagde til hinanden i cockpittet i de dramatiske sekunder er indtil videre uvist. Det er nemlig endnu ikke lykkedes dykkere at lokalisere flyets ene sorte boks, Cockpit Voice Recorder’en, der formentlig vil kunne afsløre, hvad der er blevet sagt, da problemerne opstod. Det er imidlertid lykkedes at bjærge flyets Flight Data Recorder i en dybde på 23 meter.

Dykkere leder stadig efter den anden sorte boks indeholdende piloternes stemmer. Flyet blev styret af to piloter med henholdsvis 17.900 timers erfaring for kaptajnen og 5.100 timer for styrmanden.

Endelig rapport inden for et år
Den foreløbige rapport fra den indonesiske havarikommission understreger, at Sriwijaya Air har truffet flere sikkerhedsforanstaltninger efter styrtet. Det er blandt andet vigtigt at få trænet piloterne i at genetablere kontrollen over et fly, der måtte gå i et dyk, lyder det.

Herudover er flymekanikere blevet mindet om, at gentagne problemer skal håndteres i overensstemmelse med sikkerhedsmanualerne. Sriwijaya Air har sendt et notat til sine piloter, der minder dem om at lave detaljerede rapporter for at hjælpe mekanikerne med at løse problemer.

Den indledende havarirapport over Sriwijaya Air-ulykken lister faktuel data op, som til dato er indhentet. Det vil kræve yderligere undersøgelser at finde andre faktorer, der kan have forårsaget styrtet, konkluderes det. Den endelige havarirapport forventes offentliggjort – i henhold til internationale regler – inden for et år efter ulykken.

Ulykken med en Boeing 737-500 fra Sriwijaya Air er Indonesiens tredje alvorlige flystyrt i løbet af lidt over seks år. Dette faktum har sat stort fokus på landets historie med dårlig flysikkerhed.

 

Relaterede artikler:

Tæt på indledende konklusion efter Sriwijaya-ulykke

Første sorte boks er bjærget fra ulykkesfly

Ny Boeing 737-ulykke i Indonesien