Boeing 737-500-ulykkesflyet fra Sriwijaya Air med registreringen PK-CLC. (Foto: Gusti Fikri Izzudin Noor)

Tæt på indledende konklusion efter Sriwijaya-ulykke

Senest den 8. februar vil den indonesiske havarikommission offentliggøre en foreløbig rapport om årsagen til SJ182-ulykken ved Jakarta. Meget fokus samler sig om Boeing-flyets autothrottle.

Det voldsomme flystyrt med en Boeing 737-500 fra indonesiske Sriwijaya Air, der kostede 62 mennesker livet, efterforskes stadig af den indonesiske havarikommission, KNKT.

Opklaringen af ulykken, der fandt sted den 9. januar, er blevet hæmmet af, at det ikke har været muligt at finde mange intakte dele af flyet samt det forhold, at kun en af flyets to sorte bokse er blevet bjærget. Det er lykkedes at bjærge flyets Flight Data Recorder fra vragområdet i en havdybde på 23 meter, men memory-enheden i flyets Cockpit Voice Recorder er ikke blevet lokaliseret.

Meget opmærksomhed samler sig nemlig om, hvad er foregik i cockpittet, og hvad piloterne eventuelt sagde til hinanden i de skæbnesvangre sekunder efter flyet begyndte at tabe højde få minutter efter starten fra Soekarno-Hatta International Airport i Jakarta.

Positionsdata fra flyets ADS-B har vist, at flyet faldt med en hastighed på 8.000 meter per minut, hvormed det varede under 30 sekunder inden det ramte havoverfladen i Javahavet efter pludseligt at have forladt sin højde på 10.600 fod (3.230 meter). Dette er angiveligt kun muligt, hvis flyets motorer samtidig bidrager til dette højdetab.

Fokus på autothrottle
KNKT har tidligere bekræftet, at undersøgelser af vragdele har vist, at begge flyets motorer stadig var i gang, da flyet ramte havoverfladen.

Der har været en del mediespekulationer om, hvorvidt flyets autothrottle (funktion, der automatisk øger eller reducerer motoreffekten, red.) har været defekt.

Derfor har KNKT på et pressemøde den 2. februar bekræftet, at man har sendt fem vragdele, inklusive autothrottle-enheden til USA og Storbritannien for nærmere undersøgelser. Hermed kan det være muligt at få opklaret, hvorfor der har været en uregelmæssighed i en parameter fra autothrottle-enheden.

Efter internationale regler skal en preliminær ulykkesrapport være klar til offentliggørelse senest 30 dage efter et havari, og dermed vil der den 8. februar komme svar på nogle af de åbne spørgsmål.

53 af 62 identificeret
Ulykkesflyet ramte overfladen med ekstremt stor kraft, hvilket også er årsagen til, at der har været vanskeligt at lokalisere og identificere ligene af de omkomne, ligesom der også har været mange mindre vragdele og kun et beskedent hovedvrag.

Eftersøgningen af lig og vragdele blev afsluttet for en uges tid siden, og nu ledes der udelukkende efter memory-enheden i flyets Cockpit Voice Recorder.

Der er bjærget 324 poser med ligdele og personlige ejendele fra passagererne, 68 mindre vragdele samt 55 større vragdele. Herudover er 53 af 62 omkomne blevet identificeret.

Ombord på flyet var 40 voksne, syv børn og tre spædbørn samt den aktive besætning på seks medlemmer og en passiv besætning, der var med som passagerer på flyvningen til Pontianak på Borneo.

 

Relaterede artikler:

Første sorte boks er bjærget fra ulykkesfly

Femte Boeing 737-dødsulykke i Indonesien siden 1997

Ny Boeing 737-ulykke i Indonesien