Leonardo AW189-helikopter fra Bel Air Aviation. (Foto: Bel Air Aviation | Facebook.com | PR)

FPU jagter overenskomst for Bel Air-piloter

Står det til FPU skal ledelsen hos Bel Air Aviation snarest muligt komme til forhandlingsbordet således, at parterne kan forhandle sig frem til en overenskomst for helikopterselskabets piloter.

I den forgangne uge kom det frem, at Bel Air Aviation, der er beskæftiget med helikopterflyvninger, har indgået en ny aftale med det franske energiselskab TotalEnergies, som virksomheden også tidligere har fløjet på vegne af.

Omdrejningspunktet for samarbejdet er flyvninger med ansatte og andre, der skal transporteres fra Esbjerg og ud til en række forskellige olie- og gasfelter, som TotalEnergies driver i den danske del af Nordsøen.

Bel Air oplyser, at flyvningerne vil blive foretaget på daglig basis. De gik i gang den 1. april og fortsætter fremadrettet til blandt andet Tyrafeltet, der har været lukket siden 2019, men nu er i færd med at blive genopbygget.

Ønsker at indgå overenskomst
Nyheden om helikopterflyvningerne har dog fået Flyvebranchens Personale Union (FPU) til at råbe vagt i gevær, da fagforeningen mener, det er problematisk, at Bel Airs piloter ikke er omfattet af en overenskomstaftale.

Derfor har FPU anmodet helikopterselskabet om, at man hurtigst muligt skal mødes ved forhandlingsbordet med henblik på at få afdækket, hvorvidt det er muligt at nå til enighed om en overenskomst.

”Med en dansk base i Esbjerg burde der selvfølgelig være danske løn- og arbejdsvilkår. Vi har derfor taget kontakt til Bel Air for at få styr på medarbejdernes forhold,” udtaler forbundssekretær Kasper Svendsen fra FPU til Fagbladet Luftfart, der er fagforeningens medlemsblad.

Taknemmelig for muligheden
Det vides endnu ikke, hvordan Bel Air stiller sig til anmodningen fra FPU, men i en pressemeddelelse, der er blev udsendt i forbindelse med offentliggørelsen af den nye kontrakt, udtrykker administrerende direktør Susanne Hessellund fra helikoptervirksomheden tilfredshed med, at samarbejdet med TotalEnergies er faldet på plads.

”Alle de ansatte på vores base i Esbjerg Lufthavn har hele tiden været klar til atter at flyve ud af Esbjerg, og vi er taknemmelig for, at vi nu får mulighed for at flyve fra vores base i Danmark igen. I de seneste måneder har vi været i dialog med TotalEnergies, og det har været afgørende for, at vi har indgået den nye kontrakt.”


Relaterede artikler:

Lander overenskomst for piloter og kabine i CityJet

FPU: Flyafgift skal finansiere et politisk projekt

FPU åbner grænsesag: Dansk Metal stjæler aftaler