Flybe Finland har besluttet at ændre navn til Nordic Regional Airlines, når selskabets egne ruter fra den 1. maj kommer til at flyve på Finnairs markedsføringskode.
Et nyt navn dukker i løbet af maj måned op i nordisk luftfart. Det er Flybe Finland, der fra 1. maj – og på forventning om myndighedernes godkendelse – vil kalde sig Nordic Regional Airlines.
Flybe Finland blev etableret i 2011 i et joint-venture samarbejde mellem Finnair og det britiske lavprisflyselskab Flybe. Samarbejdet blev aldrig en succes for det britiske flyselskab, der tidligere på året valgte at sælge sin ejerandel på 60 procent til de koncernforbundne finske selskaber GW Sohlberg og StaffPoint Holding.
Den 1. maj ændrer Flybe Finland markedsføringskode på selskabets egne flyvninger fra Flybe (BE) til Finnair (AY). Der er tale om ruterne mellem Helsinki og Jyväskylä, Kajaani, Kemi-Tornio, Kokkola-Pietarsaari, Mariehamn, Norrköping, Tartu og Visby.
“Det nye navn reflekterer vores selskabs kerneforretning, som netop er regional flyvning. Vores mål er at fortsætte med at være et erfarent nordisk flyselskab, der kan levere høj kvalitet og excellent service til kunderne,“ siger Maunu Visuri, der er administrerende direktør for Flybe Finland, der inden længe kan kalde sig Nordic Regional Airlines.
Nyt logo og brand-identitet vil komme i løbet af sommeren, og i mellemtiden skal Flybe Finland operere de 26 fly, der på kontraktsbasis flyves for Finnair.
Mange aktører i det nordiske marked
Netop kontraktsflyvninger har været et vigtigt område for Flybe Finland, og flere bejlere presser sig på,
I Skandinavien er der Braathens Regional, Cimber og Jet Time, mens finske Blue 1 og nu også Nordic Flyways, som datterselskab af Estonian Air, er på vej ind på ACMI-markedet.
Derfor kan der meget vel blive hård konkurrence om, hvilke selskaber, der skal producere og levere flyvninger til andre. SAS har i dag aftaler med Braathens Regional, Cimber, Jet Time og Blue 1 samt i begrænset omfang Estonian air, der snart vil flytte aktiviteten til Nordic Flyways. Finnair er derimod låst til Nordic Regional Airlines, men vil formentlig kigge sig omkring i markedet, når de nuværende kontrakter udløber.
Det er under alle omstændigheder sikkert, at regionale flyselskaber med virke som ACMI-operatører kan se en relativt lys fremtid i møde trods konkurrencen. SAS har eksempelvis overvejelser om allerede fra 2017 at outsource alle flyvninger med fly over 150 sæder til eksterne produktionsselskaber.