Frygt for handelskrig over CO2-kvoter

Brancheorganisationen Dansk Luftfart frygter at den hårde kinesiske og amerikanske modstand mod EU’s CO2-kvotesystem for luftfarten vil føre til en reel handelskrig. Hos det danske flyselskab Sun-Air sukker man over den administrative byrde, som systemet medfører.

Siden1. januarhar flyvninger i og til Europa været omfattet af CO2-kvotehandelssystemet. Europæiske såvel som internationale flyselskaber får tildelt en række gratis kvoter. Men når de er opbrugt, så skal selskaberne indkøbe flere kvoter for egen regning.

Det har sendt en lang række lande uden for Europa helt op i det røde felt. Senest har den kinesiske regering givet landets flyselskaber ordre til ikke at betale den CO2-afgift, som EU har indført over for flyselskaber. Regeringen i Beijing siger, at afgiften er i strid med internationale flyregler, selv om en sag ved EU-domstolen netop har afgjort det modsatte.

Kina er imod, at der indføres afgifter på fly, der kommer fra lande uden for EU, hedder det i en erklæring fra Beijing, der antyder, at kineserne vil indføre nødvendige regler for at beskytte kinesiske firmaer og interesser. Og det får brancheforeningen Dansk Luftfart til at frygte en egentlig handelskrig.

”Vi er ved at ende i en helt absurd situation, fordi EU-Kommissionen har valgt at køre uden om en aftale i den internationale luftfartsorganisation ICAO. I yderste konsekvens betyder det en reel handelskrig. Eller også giver kommissionen sig, men det vil jo betyde total fallit for systemet, der vil stille EU-selskaber dårligere i konkurrencen”, siger Per Henriksen, chefkonsulent i Dansk Luftfart.

Den kinesiske regering ønsker en forhandlingsløsning på konflikten om CO2-afgiften med EU. Også USA, Rusland og flere andre lande nægter at deltage i EU’s CO2-afgift.

Udsigten til en handelskrig får det til at løbe koldt ned af ryggen på chefen for den europæiske flyproducent Airbus, der kan risikere at blive ramt hårdt af en international boykot af handel med Europa.

”Jeg er virkelig meget bekymret for konsekvenserne,” sagde Airbus-boss Thomas Enders ved en konference forud for Singapore Airshow.

Mand ansat til at styre indberetninger

Hos det danske flyselskab Sun-Air sukker man højlydt over de administrative byrder og ekstraudgifter, som systemet medfører.

”For et lille flyselskab som vores kræver det her mange ressourcer. Vi har måttet ansætte en mand på fuld tid alene til at holde styr på vores indberetninger. Samtidig skal hans arbejde kontrolleres af et uafhængigt revisionsselskab. Og herhjemme er kun to selskaber autoriseret af Energistyrelsen til at gøre det,” forklarer kommerciel direktør i Sun-Air, Kristian Tvergaard.

Alle flyselskaber har fået tildelt en række gratis kvoter. For Sun-Airs vedkommende dækker de 25 procent af selskabets behov i 2012. Resten skal indkøbes på den internationale kvotebørs, hvor priserne stiger og falder i takt med udbud og efterspørgsel. Hvor mange gratis kvoter det enkelte luftfartsselskab bliver tildelt, udregnes efter et sindrigt system, der, efter Sun-Airs opfattelse, favoriserer selskaber med store fly, lange ruter og høj belægning. Det jyske selskab flyver primært kortere ruter i Nordeuropa med fly i 30-personers klassen samt ad hoc-charterflyvninger gennem datterselskabet JoinJet.

Kristian Tvergaard anslår, at ordningen vil koste Sun-Air mellem en og to millioner kroner om året til indkøb af kvoter, administration og betaling for revision.

Luftfartens deltagelse i CO2-kvotesystemet skal være med til at nå EU’s mål om en 20 procents reduktion i CO2-udledningerne i 2020 i forhold til i dag.