Et investeringsselskab har store planer om at genåbne Oslo Rygge-lufthavnen, der lukkede i november sidste år.
I starten af november sidste år lukkede Oslo Rygge-lufthavnen, da Ryanair lukkede sin store base i lufthavnen i protest mod de nye norske flyafgifter. Lukningen kan dog meget vel vise sig ikke at blive permanent. For med mere end 1,8 mio. passagerer i 2014, mere end 1,5 mio. passagerer i 2015 og mere end 1,3 mio. passagerer i 2016, så er det ikke fordi, der ikke er et passagergrundlag for lufthavnen syd for Oslo. Det mener man i hert fald hos investeringsselskabet Jotunfjell Partners AS.
Selskabet har nemlig har indgået aftale om køb af samtlige aktier i Rygge Sivile Lufthavn AS. Det er det selskab, der drev Rygge-lufthavnen indtil den 1. november 2016 og som fortsat ejer terminalbygningen og andre civile byggerier på Rygge, der også er en flyvestation.
Initiativ og vilje
Jotunfjell Partners AS er et investeringsselskab, der blandt andet har specialiseret sig i at erhverve virksomheder med problemer og vende udviklingen, så selskaberne igen bliver rentable og værdifulde.
”Vi har driver toldfrit salg og andre handelsaktiviteter i flere lufthavne. Vi kender lufthavnen i Rygge godt og har et mål om at genstarte lufthavnsoperationerne. Gennem dialog med Rygge Sivile Lufthavn AS om deres forsøg på at genstarte lufthavnen, har vi lært, at der er masser der skal gøres, og det vil tage tid at etablere en ordentlig trafikbase. Måske sker det i 2018, men det kan godt være, at det ikke sker før 2019, siger Kristoffer Olsen fra Jotunfjell Partners AS.
”Vi har noteret os, at passagerer, tidligere medarbejdere, virksomheder og myndigheder i regionen har vist både initiativ og vilje til at få lufthavnen i Rygge tilbage i drift. Vi håber, at dette engagement vil fortsætte, og at vi igen kan tage imod fly og passagerer på Rygge, siger Kristoffer Olsen.
Investeringsselskabet har allieret sig med tre folk, der har erfaring fra luftfartsbranchen. Den første er Espen Ettre, der har over 20 års erfaring fra Oslo Gardermoen-lufthavnen og nu kommer ind i bestyrelsen i Rygge Sivile Lufthavn.
De to andre er Roel Huinink, som har haft ledende stillinger i lufthavnene Amsterdam Schiphol og Stockholm Arlanda, samt Alf Reidar Fjeld, der har været administrerende direktør i Sandefjord Lufthavn, der også ligger syd for Oslo.
Rendyrket Ryanair-lufthavn
Oprindeligt var lufthavnen udelukkende en militær lufthavn, men i 2004 blev der taget beslutning om at lade et privat selskab virke som operatør for den civile del af lufthavnen, der åbnede den 8. oktober 2007. Første passagerflyvning fra Rygge fandt sted den 17. oktober 2007, da Norwegian sendte et fly afsted til Gran Canaria.
Rygge Lufthavn har været en decideret Ryanair-lufthavn og har været fuldstændig afhængig af det irske lavprisflyselskab, der mere eller mindre har været den eneste kommercielle operatør i lufthavnen syd for Oslo.
Den 30. september 2009 startede Ryanair flyvninger fra lufthavnen og opbyggede en stærk base med op til otte fly om sommeren med et tilhørende omfangsrigt rutenetværk. Som følge af Ryanairs indtog og løbende udvikling kunne Rygge i 2013 sætte passagerrekord med næsten 1,9 mio. årlige passagerer. Sat i relation til danske forhold svarer det størrelsesmæssigt til en lufthavn af en størrelse mellem Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn.
Gennem tiden har Norwegian betjent tre spanske destinationer fra lufthavnen, mens svenske City Airline har betjent Stavanger. Norske Widerøe har fløjet til København, mens Danish Air Transport på et tidspunkt fløj til både Trondheim, Bergen og Stavanger.
Ryanair havde i 2016 26 ruter til og fra Rygge-lufthavnen. 16 ruter blev lukket, mens otte blev flyttet til Oslo Torp-lufthavnen og to blev flyttet til Oslo Gardermoen, som Ryanair ikke tidligere havde benyttet.
Relaterede artikler:
Ryanair lukkede og slukkede i Oslo-lufthavn
Ryanair indtager Oslo Gardermoen