Norwegian-fly parkeret i Stavanger Airport. (Foto: Oddegeir Tørresdal)

Norwegian: Gigantunderskud på 3,8 milliarder kroner

I første halvår af 2020 rejste blot 5,3 millioner passagerer med Norwegian, der fik et underskud på 3,8 milliarder kroner i samme periode. Lånegarantien fra den norske regering er ikke nok til at redde selskabet.

Som ventet kunne Norwegian fredag morgen præsentere et gigantisk underskud for første halvår. Underskuddet blev en realitet, selvom Norwegian fra slutningen af marts satte næsten samtlige fly på jorden under corona-nedlukningen og blot opererede i en dvaletilstand med 7 – 8 fly frem til udgangen af juni måned.

Talllene viser et omsætningsdyk på 65 procent fra 20,2 til 7,1 milliarder norske kroner, hvilket før skat et underskud på 4,8 milliarder norske kroner før skat, mens nettoresultatet havnede på minus 5,4 milliarder norske kroner, eller hvad der svarer til 3,8 milliarder danske kroner.

Da blot 5,3 millioner kunder rejste med Norwegian i første halvår som følge af COVID-19-pandemien, så tabte det norske lavprisflyselskab i realiteten 725 kroner per passager.

“I begyndelsen af ​​2020 forventede vi et positivt resultat og den bedste sommer nogensinde takket være vellykkede omkostningsbesparende initiativer og mere effektiv drift. Derefter blev vi ramt af COVID-19, og efterspørgslen efter billetter stoppede bogstaveligt talt natten over på grund af regeringspålagte rejsebegrænsninger og rejsevejledninger rundt om i verden. I de seneste måneder har vi arbejdet utrætteligt for at sikre, at vi kommer ud af denne krise som en stærkere virksomhed, der er godt positioneret til fremtidig konkurrence. Kreditorer, obligationsejere og aktionærer har givet os støtte og tillid til vejen frem. Vores kunder udtrykker også stærk støtte,” siger koncernchef Jacob Schram i en kommentar til halvårsregnskabet.

Lånegaranti ikke nok for Norwegian
Det er usikkert, hvordan Norwegian vil være i stand til at rejse sig fra den nuværende situation, hvor der siden juli blot har været 20 fly i drift. Det er planen, at der skal øges til 25 fly fra september, men situationen er meget usikker på grund af udviklingen i pandemien og de skiftende rejsevejledninger. Derfor vil trafikprogrammet løbende blive tilpasset ud fra efterspørgsel og myndighedernes rejsevejledninger.

Norwegian har stadig lidt at stå imod med i den nuværende tilstand over 100 fly på jorden. Ved udgangen af juni var der fem milliarder norske kroner i kassen, men til gengæld er gælden stadig høj. Den 30. juni var den rentebærende gæld på 47,7 milliarder norske kroner mod 58,3 milliarder norske kroner ved årets start.

Norwegian har da heller ikke lagt skjul på, at lånegarantien fra den norske stat ikke er tilstrækkelig til at sikre selskabets fremtid, og at selskabet skal tilføres flere penge for at kunne få alle flyene tilbage i luften.

“COVID-19-krisen har ramt luftfart og turisme særlig hårdt, og de fleste virksomheder har brug for statsstøtte for at overleve. Vi ser, at vores nærmeste konkurrenter modtager betydelig likviditetsstøtte fra deres myndigheder, fordi luftfart er en kritisk infrastruktur. Vi er taknemmelige for lånegarantien fra den norske regering, som vi arbejdede hårdt for at opfylde kravene til. Ikke desto mindre er det ikke nok at få os igennem krisen, som markedsforholdene er nu,” fastslår koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian: Betydelig risiko for konkurs

Store kvartalsunderskud i SAS og Norwegian

Endnu et milliardunderskud i Norwegian