Schönefeld-lufthavnen i Berlin sætter vækstrekord blandt de mellemstore lufthavne i Europa. I årets tre første måneder er 43,2 procent flere passagerer passeret gennem lufthavnens terminaler.
I Københavns Lufthavn har man i årets første kvartal haft 13,8 procent flere rejsende end i samme periode året før. Isoleret set er det flotte tal i CPH, men sammenlignet med eksempelvis Schönefeld-lufthavnen i Berlin, blegner det en smule.
Schönefeld, der sammen med Tegel-lufthavnen betjener den tyske hovedstad, havde i årets tre første måneder en samlet passagervækst på 43,2 procent fra 1,7 til 2,4 mio. passagerer.
Fortsætter væksten i samme tempo resten af året, vil Schönefeld nå op omkring 12 mio. passagerer i 2016 og for alvor styrke trafikken til og fra den tyske hovedstad sammen med kollegaen i Tegel.
I 2015 benyttede i alt 29.631.464 de to Berlin-lufthavne fordelt med 8.526.268 i Schönefeld og 21.005.196 i Tegel. Storlufthavnen i Tegel kan dog ikke følge væksten i Schönefeld, da kapaciteten stort set er fuldt udnyttet, hvilket da også giver sig udslag i en beskeden passagervækst på 1,3 procent i årets første kvartal.
I 2016 ventes samlet omkring 33 mio. passagerer at benytte de to Berlin-lufthavne, hvilket vil være en smule mere end i København, hvor CPH forventeligt når op på over 29 mio. passagerer.
Stor vækst i Luton, Köln og Keflavik
Berlin-Schönefeld er ikke den eneste lufthavn i Europa med høj vækst. Der er yderligere tre lufthavne i Europa, der skiller sig ud fra mængden med usædvanligt høje vækstrater i årets første kvartal.
Det er først og fremmest Køln-Bonn med en vækst på over 30 procent, men også London-Luton, der havde 23,8 procent flere passagerer i første kvartal samt Keflavik på Island med en stigning på 36,8 procent.
I samtlige lufthavne er det primært lavprisflyselskaberne, der trækker læsset. Det er tilfældet i London-Luton og Køln-Bonn, hvor især Ryanair vokser markant. I Köln-Bonn har Eurowings også stor vækst, mens den islandske vækst er fordelt mellem lavprisflyselskabet WOW air og Icelandair samt en række europæiske lavprisflyselskaber, der øger betjeningen af vulkanøen i Nordatlanten betydeligt.