Global Travel Manager på deltid

Program Manager René Wedelheim fra Carlson Wagonlit Travel har siden marts måned haft et deltidsjob som Global Travel Manager hos den danske industrigigant Danisco.

Normalt vil det ikke være en god idé, at sætte ræven til at vogte gæs. Men i det aktuelle samarbejde mellem industrigiganten Danisco og erhvervsrejsebureauet Carlson Wagonlit Travel lader det til at være en succesfuld oplevelse.

Danisco, derer en af verdens førende inden for fødevareingredienser, enzymer og biobaserede løsninger, har i en årrække haft Carlson Wagonlit Travel (CWT)som leverandør af erhvervsrejser.

Ansvaret for samarbejdet har hos CWT været placeret hos René Wedelheim, der som Program Manager rådgiver Danisco omkring optimal udnyttelse af rejsebudgettet.

Det er ikke alene i Danmark, at CWT betjener Danisco. Der er indgået en global aftale, hvor CWT er blevet leverandør i 34 lande over hele verden – og kun Korea og New Zealand mangler i forhold til de i fællesskab satte mål.

Med udrulningen af en global aftale opstod der hos Danisco et behov for en ressourceperson til at varetage forhandling, styring og optimering af leverandøraftaler. Derfor opstod idéen med at ansætte René Wedelheim som konsulent hos Danisco og med titel af Global Travel Manager. En funktion han bestrider med to dage om ugen hos Danisco.

“Jeg er blevet modtaget som en helt almindelig medarbejder, selvom jeg på papiret er 100 % ansat af CWT. Jeg er en ekstern konsulent, men alligevel en del af fællesskabet,“ fortæller René Wedelheim til CWT´s kundemagasin ‘connect’.

Men det er ensvær balancegang for CWT-konsulenten at manøvrere i et interessefelt, hvor én og samme person varetager kundens og leverandørens forhold. Hertil har René Wedelheim valgt at operere med to forskellige mail-adresser, således at han er mere bevidst om, hvornår han arbejder for CWT, og hvornår det er Danisco´s interesser der varetages.

“Jeg skal være helt klar på, hvornår jeg varetager Danisco´s interesser, og hvornår jeg varetager CWT´s.“

Den særlige samarbejdskonstruktion har også betydet, at René Wedelheim som Program Manager hos CWT har fået en mere global tilgang til kunden. Tidligere koncentrerede han sig om Danisco´s danske leverandøraftaler, men i 2012 skal Danisco have et globalt udbud på hoteller, hvor det vil være enopgave, der vil være hjemmehørende hos den globale Travel Manager.

Ifølge Carlson Wagonlit Travel er samarbejdet og konceptformen så succesfuld, at man overvejer fremoverat tilbyde noget tilsvarende til andre kunder med samme behov.

Men der kan muligvis være nogle mørke skyer i horisonten, der kan true det succesfulde samarbejde. Den amerikanske kemigigant DuPont overtog i maj måned Danisco, hvorfor der med god grund kan være usikkerhed om, hvordan samarbejdet mellem CWT og Danisco får mulighed for at udvikle sig i et længere perspektiv. DuPont har nemlig Hogg Robinson Group som europæisk hovedleverandør af erhversrejser. En aftale, der senest er forlænget i 2009 efter mange års samarbejde.

Men omvendt kan det også åbne muligheder for CWT til at bevise overfor DuPont, at bureauet kan være en oplagt kandidat som ny europæisk hovedleverandør til DuPont.