En væg med billede af MH370 og tilhørende underskrifter. )Foto: MohdFaizalHassan/Twitter)

”Goodnight Malaysian 370” – familierne opgiver ikke

Slægtninge til kinesiske passagerer på det forsvundne Malyasia Airlines-fly i 2014 vil oprette en fond. Familierne håber fortsat at kunne finde frem til flyet i Det Indiske Ocean.

Årsdagen for den forsvundne Boeing 777-200ER fra Malaysia Airlines var 8. marts, og i år var det syv år siden, at flyet på mystisk vis forsvandt.

MH370 – som var flynummeret – forsvandt under en flyvning fra Kuala Lumpur til Beijing, og det er fortsat uvist, hvad der skete med flyet. Om bord var 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer, og de fleste af personerne var fra Kina.

I forbindelse med syvårsdagen for det forsvundne fly afslørede slægtninge til de kinesiske passagerer, at der arbejdes på at oprette en fond for at kunne fortsætte eftersøgningen. Det skriver Global Times. Familierne er med andre ord slet ikke færdige med at forsøge at opklare mysteriet, der med piloternes ”Goodnight Malaysian 370” til flyveledelsen var det sidste tegn på liv fra flyet.

Initiativtageren til fonden er Jiang Hui, hvis mor var med på det forsvundne fly. Han har i løbet af de seneste syv år haft som fuldtidsjob at lede efter MH370 og er repræsentant for sin familie. Han håber at få oprettet ’Malaysia Airlines MH370 Foundation’ for at skaffe penge til den løbende eftersøgning.

Fond skal være et håb for gennembrud
Midlerne fra fonden kan eksempelvis blive brugt til at indsamle beviser, belønne informanter, ansætte advokater og foretage frivillige eftersøgninger på en mere organiseret måde, foreslår Jiang Hui.

De fleste af slægtningene til de kinesiske passagerer bakker op om en fond – særligt ældre familiemedlemmer – da fonden betragtes som et håb. Familierne vil med fonden kunne arbejde tættere sammen om et fælles mål, lyder det fra Jiang Hui.

Størrelsen på fonden forventes indledningsvis at være på mellem 10 og 20 millioner yuan, eller hvad der svarer til cirka 9,5 til 19,2 millioner kroner. Det er dog langt mindre, end hvad der kræves til en ordentlig, struktureret eftersøgningsindsats. En rapport fra 2020 viser, at den internationale eftersøgning på MH370 har kostet i omegnen af 1,3 milliarder yuan (1,25 milliarder kroner, red.).

De første midler til fonden kommer fra nogle af de efterladtes kompensationer. Der er dog stadig to tredjedele af de kinesiske familier, der ikke har underskrevet kompensationsaftaler med Malaysia Airlines. Mange af disse er ældre slægtninge bosiddende i landdistrikter.

Tidligere er foreningen med navnet ’voice370’ blevet stiftet for de efterladte til passagerer og besætningsmedlemmer om bord på MH370. Via denne er der blandt andet produceret t-shirts til ære for personerne på flyet, og der er lavet mindeceremonier. Det viser flere billeder fra foreningens profil på Twitter.

Vragrester kun fundet på østafrikansk kyst
Kontakten til MH370 forsvandt, efter det blev overgivet fra Malaysias flyveledelse til flyveldelsen i Vietnam efter 40 minutter i luften. Flyet afveg herefter fra flyveplanen og transponderen udsendte ikke længere positionsmeddelelser. Flyet endte med at forsvinde ud over Det Indiske Ocean.

Eftersøgningen af Malaysia Airlines-flyet blev ledet af australske myndigheder, og det blev den største eftersøgning i luftfartshistorien. Arbejdet med at finde flyet sluttede i januar 2017, og indtil videre er der kun fundet ganske få vragrester.

De er fundet flere vragrester fra MH370 ud for den østafrikanske kyst fra Tanzania i nord til Sydafrika i syd. Det har imidlertid ikke været muligt at fastslå, hvor flyet styrtede.

Ifølge Global Times blev der i midten af februar i år fundet en vragdel på en meters længde ved Port Elizabeth i Sydafrika. Der er efter al sandsynlighed tale om en vragdel fra MH370, og den har muligvis været en del af flyets spoiler-system på det øverste af vingerne.

 

Relaterede artikler:

Indonesisk fisker: Jeg så MH370 styrte ned

MH370 forbliver et mysterium

MH370-kommunikationen minut for minut