DCC & Shell Aviation fylder biobrændsel på et fly fra Alsie Express. Begge selskaber har været med til at udarbejde rapporten fra Green Power Denmark. (Foto: Alsie Express | PR)

Grøn indenrigsrute er stadig mulig og realistisk i 2025

AKTUEL KOMMENTAR: Alsie Express og DAT er ikke enige i konklusionen i Norwegians Niras-rapport om, at en grøn indenrigsrute tidligst vil være mulig i 2027. Selskabernes to direktører peger på en simpel løsning.

Af Dennis Rybasch, CEO, Alsie Express og Jesper Rungholm, CEO, DAT

Da statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale 2022  satte en grøn dansk indenrigsflyvning i fokus, som den første i verden, var de fleste i tvivl om, hvorvidt det nu også var en realistisk mulighed.

I dag cirka 18 måneder før udløbsdato for løftet, er der stadig flere problemer der skal løses, men det er bestemt ikke for sent at komme i mål.

ATR-flyfabrikken, hvis fly Alsie Express og DAT benytter på indenrigsruterne, håber stadig på at få tilladelsen til at flyve på 100 procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) inden udgangen af 2025.

Om det kan lykkes at få ”rigtig” SAF leveret, er også et spørgsmål, som ikke kan besvares med sikkerhed i dag.

Men bliver SAF tilgængeligt som ventet, så er det væsentlige, at de logistikmæssige udfordringer kan løses uden store og selvskabte problemer.

Staten kan indkøbe SAF til Sønderborg og Bornholm og hælde det i to dedikerede tankbiler, som placeres i lufthavnene.

Alsie Express og DAT dedikerer to specifikke fly til disse flyruter. Med lidt fornuftig planlægning flyves der allerede få dage efter på rent 100 procent SAF-fuel, fordi vores fly kun tankes i de to lufthavne.

Vi betaler den normale literpris og staten sponserer SAF-differencen.

Ingen unfair konkurrence på ruterne, ingen komplicerede udbuds processer, ingen kompleksitet og udregninger, ingen potentiel kritik af metoden. Måske kun, at det er alt for simpelt til, at det skal/kan gøres på denne enkle måde.