Isen omkring flymotordelen skulle smeltes for at få fan hub'en bjærget i Grønland. Foto: Dirk van As, Greenland Guidance

Grønlandsfund kan medføre hasteeftersyn af A380’ere

Efterforskere har fundet revner i vital motordel fra Air France A380-motor, som blev bjærget i Grønland denne sommer. Fundet kan medføre hasteeftersyn af en lang række A380’ere.

Selv om det er næsten to år siden, at en Airbus A380-800 fra Air France var udsat for et motorhavari, hvor en stor del af den ene af flyets fire motorer blev revet af, mens flyet befandt sig over Grønland, er det endnu ikke lykkedes at finde årsagen til motorhavariet.

Efterforskningen af hændelsen fra september 2017 fik imidlertid et stort gennembrud denne sommer, da det lykkedes et eftersøgningshold med danske GEUS i spidsen at finde den såkaldte fan hub, som svarer til navet på en propel. Den vitale motordel lå begravet under fire meter is og sne på den grønlandske indlandsis, hvor man tidligere har fundet andre dele af motoren.

”Trætheds-revne” i fan hub
Siden fundet i Grønland i juli har motorproducenten Engine Alliance i USA sammen med den franske havarikommission arbejdet videre med at undersøge de beskadigede motordele, og nu har efterforskerne opdaget en ”trætheds-revne” under overfladen i fan hub’en. Det bekræfter den franske havarikommission over for nyhedsbureauet Reuters.

Reuters har endvidere talt med kilder, som fortæller, at revnen kan være en produktionsfejl, og at fundet af den højst sandsynligt vil medføre, at en række A380’ere, som er i drift og har et vist antal flyvetimer bag sig, hurtigst muligt skal have undersøgt motorerne. Nogle fly er dermed nødt til at blive taget ud af drift ud over de periodiske eftersyn.

Hverken motorproducenten Pratt & Whitney, som sammen med General Electric ejer Engine Alliance, eller Airbus har over for Reuters villet kommentere oplysningerne.

Fire ekspeditioner på indlandsisen
Fan hub’en er en motordel på omkring 150 kg. Den blev først fundet efter fire ekspeditioner på den grønlandske indlandsis, hvor man brugte avancerede radarer til at søge efter motordele, som kunne være begravet dybt nede i sne og is.

En helikopter fra Air Greenland havde tidligere fundet 31 motordele med en samlet vægt på næsten et halvt ton – heriblandt hele luftindtaget og de fleste af de 24 fanblade. Men det var først under den fjerde ekspedition i juli i år, at man fandt fan hub’en begravet under cirka fire meter sne og is midt i et område med store gletsjerspalter, som besværliggjorde bjærgningen af motordelen.

 

Relaterede artikler:

Vital motordel fra A380 fundet på indlandsisen i Grønland

Nyt forsøg på at finde motordele efter A380-uheld

Danske forskere på jagt efter A380-dele i Grønland