Visualisering af den nye internationale lufthavn i Nuuk. Foto: Kalaallit Airports

Grønlandsk lufthavnsaftale godkendt i Folketinget

Folketinges finansudvalg har godkendt aftalen om, at staten bliver medejer af to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat i Grønland.

Den danske stat bliver fremover engageret i nye grønlandske lufthavne.

Finansudvalget har således godkendt aftalen om, at staten køber aktier for i alt 700 millioner kroner i Kalaallit Airports International, hvilket svarer til en ejerandel på 33,3 procent. Selskabet skal stå bag to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat. Egenkapitalindskuddet vil blive realiseret frem mod 2030.

Herudover vil den danske stat yde et lån på 450 millioner kroner og et statsgaranteret lån på yderligere 450 millioner kroner igennem Den Nordiske Investeringsbank. En dansk medfinansiering på samlet 1,6 milliarder kroner. Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq.

Statens engagement i de nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat i Grønland bliver oplyst i det aktstykke, som Finansudvalget tiltrådte torsdag i sidste uge. Staten vil i år yde de første 268 millioner kroner i aktiekapital, mens den resterende kapital altså vil blive skudt ind i de følgende år.

Kalaallit Airports International regner med at anvende statslånet fra 2022 og årene frem. Det statsgaranterede lån skal bruges fra 2023.

Nye lufthavne skal understøtte erhvervsliv
Det grønlandske selvstyre har gennem flere år haft ønske om at anlægge tre nye lufthavne i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq. Den danske regering og Naalakkersuisut indgik den 10. september sidste år en aftale om dansk engagement i lufthavnsprojekterne i Nuuk og Ilulissat. Den danske stat vil på den måde bidrage til at modernisere den grønlandske infrastruktur.

De nye internationale lufthavne skal være med til at understøtte det grønlandske erhvervsliv – herunder turismen. Lufthavnsprojekterne er således vigtige elementer for at få erhvervsmæssig og økonomisk fremgang i Grønland. De to lufthavne i Nuuk og Ilulissat skal i fremtiden kunne drives på kommercielle vilkår, lyder det i aktstykket fra Finansudvalget.

Der blev den 11. december sidste år indgået en aftale mellem regeringen og alle Folketingets partier, der tog udgangspunkt i, at staten ville engagere sig i de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat.

Kalaallit Airports International blev stiftet af Grønlands selvstyre den 1. juli 2016. Formålet er, at selskabet både skal forestå anlæg, udvikling og drift af lufthavnene i Nuuk, Ilulissat og Qaqortoq.

Selvstyret ejer to tredjedele
Mens den danske stat bliver 33,3 procent ejer af Kalaallit Airports International, vil de resterende 66,6 procent af aktierne være ejet af Kalaallit Airports Holding, der bidrager med et egenkapitalindskud på 1,4 milliarder kroner i lufthavnsprojekterne. Kalaallit Airports Holding er 100 procent ejet af det grønlandske selvstyre.

Lufthavnsprojekterne i Nuuk og Ilulissat indebærer landingsbaner på 2.200 meter, mens en ny lufthavn i Qaqortoq får en bane på 1.500 meter. Det vil dermed blive muligt at gennemføre atlantflyvninger direkte til Nuuk og Ilulissat frem for til de nuværende Kangerlussuaq eller Narsarsuaq, hvorfra der kræves indenrigsfly for at nå Nuuk og Ilulissat.

Det danske engagement i de grønlandske lufthavnsprojekter kan angiveligt ses på baggrund af, at den danske stat frygter, at kineserne skal få en fod inden for i Grønland. En kinesisk storentreprenør er valgt ud som en af flere prækvalificerede til at give bud på anlægsarbejdet i de nye grønlandske lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Demonstration mod udvidelse af lufthavn i Nuuk

Lufhavnspakke vedtaget: Tre nye lufthavne

Danmark bliver medejer af lufthavne i Grønland