En Airlander i luften. (Foto: Hybrid Air Vehicles)

Grønt alternativ: Fra Oslo til Stockholm i luftskib

Det går ikke stærkt, men til gengæld bliver udsigten fabelagtig. Engelsk firma er snart klar til at sætte luftskibe i rutefart. Også Skandinavien er der tænkt på.

Skulle man være en af dem, der godt kan lide at flyve, men ikke er begejstret for de miljømæssige aftryk, et fly sætter, er der godt nyt på vej.

Det engelske firma Hybrid Air Vehicles, der har base i engelske Bedford, er om bare fire år klar til at sætte de første luftskibe i kommerciel drift.

Hybrid Air Vehicles, der har udviklet et nyt miljøvenligt luftskib 84 år efter Hindenburg-katastrofen, satte forleden navn på en række ruter, de håber at kunne betjene fra 2025, skriver The Guardian.

Seks en halv time i luften
En af disse ruter går fra Oslo til Stockholm. Seks en halv time tager turen, men så kan man glæde sig over udsigten fra vinduerne, der går fra gulv til loft, samt at pladsen er noget bedre end i et jetfly. Og ikke mindst er udledningen af CO2 blot en tiendedel af det, et jetfly præsterer.

Andre ruter på programmet bliver Liverpool til Belfast (fire timer og tyve minutter), Barcelona til Mallorca (fire timer og 30 minutter) og Seattle til Vancouver (lidt over fire timer).

Luftskibet, en Airlander 10, har plads til 100 passagerer. De første luftskibe får en hybridmotor, men senere versioner skal drives af ren el. Ifølge HAV er luftskibet  ideelt til transport mellem byer, der ligger med en afstand som mellem Liverpool og Belfast, hvilket er omkring 250 kilometer i luftlinje.

Kabinen i et Airlander-luftskib. (Foto: Hybrid Air Vehicles)

En slags hurtigfærge
Tom Grundy, HAV’s administrerende direktør, sammenligner luftskibet med en hurtigfærge.

“Det er ikke et luksusprodukt. Det er en praktisk løsning på nogle af de udfordringer vi har som følge af klimakrisen.”

Han mener, at vi bruger fly, der egentlig er designet til at flyve langt, på alt for korte strækninger. En dårlig løsning, når der findes bedre løsninger – som luftskibe.

“Hvor meget længere forventer vi at have den luksus at kunne rejse disse korte afstande med et så stort CO2-fodaftryk?” spørger han.

12 luftskibe om året
Tom Grundy fortæller, at virksomheden er tæt på at finde det sted, hvor produktionen af luftskibe skal finde sted. Målet er at producere omkring 12 luftskibe om året fra 2025. Fartøjet blev oprindeligt designet som et overvågningskøretøj til efterretningsmissioner i Afghanistan.

Luftskibet kan lette fra og lande på næsten enhver flad overflade. På seneste prøveflyvning nåede det op i 2.100 meters  højde og kom op på 50 knob.

 

Relaterede artikler:

Værste år for Hamborg Lufthavn siden 1984

Sun-Air starter tysk indenrigsflyvning

Hamborg Lufthavn fejrer 100 års jubilæum