Sun-Air Dornier 328JET. (Foto: Sun-Air)

Sun-Air starter tysk indenrigsflyvning

Trods en gedigen fiasko på rutesatsningen fra Bremen i 2016-17, forsøger Sun-Air sig nu med en tysk indenrigsrute fra Bodensee-Friedrichshafen.

Mandag den 4. juni bevæger Billund-selskabet Sun-Air sig ud på nye tyske eventyr. Selskabet vil etablere sig på det tyske indenrigsmarked under franchiseaftalen med British Airways.

I første omgang vil Sun-Air flyve fra Bodensee Airport-Friedrichshafen med 11 ugentlige rotationer til Düsseldorf, der er Tysklands tredjestørste lufthavn og nummer 24 i Europa med 24,6 millioner passagerer i 2017.

Der bliver således tale om en morgen- og en aftenafgang på alle hverdage samt en enkelt weekendoperation opereret med selskabets velkendte Dornier 328-jetfly, der har plads til 32 passagerer.

Herudover er der allerede konkrete planer om også at etablere en dobbelt daglig rute fra Friedrichshafen til Hamborg.

“Vi glæder os til vores markedsentré i Friedrichshafen. Efterspørgslen på regionale tyske indenrigsruter passer perfekt til vores produkt til kræsne forretningsrejsende. Takket være det fremragende samarbejde med Bodensee Airport, kunne vi også på forhånd få en meget klar idé om størrelsen af markedet. Vores omhyggeligt forberedte beslutning er knyttet til et tydeligt lokalt engagement,” siger administrerende direktør Kristoffer Sundberg fra Sun-Air, der i første omgang vil placere et basefly i lufthavnen med lokale besætninger.

Bodensee-Friedrichshafen er med 500.000 årlige passagerer den tredjestørste lufthavn i den tyske delstat Baden-Württemberg og betjener et rigt område fra dele af Tyskland, Østrig, Schweiz og Liechtenstein.

Område med luftfartstraditioner
Bodensee-Friedrichshafen har været underforsynet med lokale ruter siden flyselskabet InterSky i november 2015 måtte indstille driften, hvilket betød, at ruterne til Berlin, Hamborg, Køln og Düsseldorf måtte lukke.

“Jeg er meget tilfreds med, at det er lykkedes sammen med Sun-Air at sammensætte en skræddersyet løsning for den regionale økonomi. Sun-Air tilbyder med sit målrettede tilbud til forretningsrejsende. hvad angår tidtabel og inflight-service, en produkt, der på fremragende vis modsvarer den lokale efterspørgsel i vort firelandsområde. Jeg er særligt tilfreds med et specielt regionalt aspekt, idet Sun-Air er verdens største operatør af Dornier 328JET, der er et fly, der bærer et tradtitionsrigt navn, der er tæt forbundet med Friedrichshafen,” siger Claus-Dieter Wehr, der er administrerende direktør for Flughafen Friedrichshafen.

Friedrichshafen er først og fremmest kendt for at være stedet, hvor grev Ferdinand von Zeppelin byggede sine første luftskibe. Sidenhen blev produktionshallerne i begyndelsen af 1920´erne overtaget af Dornier Flugzeugwerke, der blev etableret i 1914 af Claude Dornier.

Således går historien bag Sun-Air´s Dornier-fly tilbage til den tyske by. Flyproducenten var siden 1985 under ejerskab af Daimler-Benz, og i 1996 blev virksomheden overtaget af Fairchild Aircraft.

 

Relaterede artikler:

Bremen-eventyr kostede Sun-Air syv millioner

Sun-Air lukker base i Bremen

To nye Sun-Air ruter fra tysk base

British Airways overtager rute fra Sun-Air

​Sun-Air åbner rute til London City