ITA Airways er på vej ind i Lufthansa Group. (Grafik: Lufthansa)

Grønt lys: Lufthansa kan overtage ITA Airways

EU-Kommissionen har givet den endelige tilladelse til, at Lufthansa Group i to faser kan overtage italienske ITA Airways. Det har dog kostet indrømmelser, da der må afgives slots i Milano-lufthavn.

Langt om længe kan Lufthansa gøre klar til den afsluttende transaktion med det italienske økonomi- og finansministerium i forbindelse med den tofasede overtagelse af ITA Airways, der er etableret på resterne af det tidligere Alitalia. 

Lufthansa køber i første omgang 41 procent af det italienske flyselskab via et kapitalindskud på 325 millioner euro, eller hvad der svarer til lidt mere end 2,4 milliarder kroner. Derudover har Lufthansa fået en option på tidligst i 2025 at købe de resterende aktier, således at selskabet på sigt vil blive et helejet datterselskab.

Det har dog krævet en godkendelse fra konkurrencemyndighederne i EU-Kommissionens, og den er kommet i dag, hvilket glæder koncernchef Carsten Spohr fra Lufthansa-koncernen.

“Godkendelsen fra Bruxelles er fremragende nyheder for ITA Airways, Lufthansa og og specielt for alle de passagerer, der flyver til og fra Italien. Vi ser frem til at byde ITA Airways og deres fantastiske medarbejdere velkommen som et nyt medlem af vores familie meget snart. Beslutningen er også et klart signal til stærk flytrafik i Europa, som med succes kan gøre sig gældende i den globale konkurrence.”

Styrker internationalisering af Lufthansa-koncernen
Transaktionen ventes gennemført i fjerde kvartal af 2024, og samtidig venter et stort arbejde med at planlægge og gennemføre integrationen af 5.000 ansatte fra ITA Airways i den virksomhedskultur, som Lufthansa-koncernen repræsenterer.

Indledningsvist bliver Fiumicino-lufthavnen i Rom det sjette og geografisk sydligste knudepunkt i Lufthansa-koncernen, og gennem codeshare-aftaler vil det skabe omkring 1.000 nye forbindelsesmuligheder til især destinationer i Sydamerika, Nordafrika og Mellemøsten.

“Købet af ITA Airways styrker internationaliseringen af ​​Lufthansa-koncernen. Vi tilbyder vores gæster et væsentligt større udvalg af forbindelser og destinationer, og med det femstjernede knudepunkt i Rom udvider vi også vores premium-udbud og forbinder de strategiske fremtidige markeder bedre syd for ækvator til vores netværk,” lyder det fra Carsten Spohr.

Indrømmelser til konkurrent
Det har dog været nødvendigt for Lufthansa-koncernen at give omfattende indrømmelser for at sikre sig EU-Kommissionens endelige godkendelse.

Der er aftalt en pakke af indrømmelser, hvor der overføres en række slots i Linate-lufthavnen i Milano til et konkurrerende flyselskab, hvor der angiveligt er tale om EasyJet. 

Hvad angår trafikken mellem Italien og Lufthansa-koncernens eksisterende hjemmemarkeder, hvilket vil sige Tyskland, Schweiz, Østrig og Belgien, vil det omtalte flyselskab overtage nogle enkelte ruter, som Lufthansa-koncernen og ITA Airways opererer i dag i fuld konkurrence.

Med flere flyvninger på føderuter fra Rom til knudepunkter hos europæiske konkurrenter, vil der også blive sikret en udvidet konkurrence på langdistanceruter fra Rom til Nordamerika. Men alligevel er der tilfredshed med transaktionen.

“Trods de omfattende og vidtrækkende indrømmelser, styrker investeringen i ITA Airways Lufthansa-koncernens position i den globale konkurrence. Vi vil gøre ITA Airways til en stærkt og succesfuld del af vores virksomhed og derigennem sikre dets fremtid som et internationalt flyselskab og et stærkt brand. ITA Airways vil styrke os i bestræbelserne på at udvikle vores position som nummer et i Europa,” uddyber Lufthansa Groups koncernchef.

 

Relaterede artikler:

Gør indsigelser mod Lufthansas køb af ITA Airways

Sådan skal ITA Airways integreres hos Lufthansa

Officielt: Lufthansa køber 41 procent af ITA Airways (opd.)