En Airbus A319-100 fra ITA Airways. Foto: Marieke van Hulst Pedersen

Officielt: Lufthansa køber 41 procent af ITA Airways (opd.)

Nu står det klart, at Lufthansa Group har købt 41 procent af ITA Airways. Koncernen har samtidig sikret sig mulighed for at øge ejerandelen eller købe hele selskabet på sigt.

Lufthansa har længe været i eksklusive forhandlinger med det italienske økonomiministerium omkring en delvis overtagelse af ITA Airways. Og nu lader det til, at parterne har landet en aftale.

Således skriver det italienske medie L’Economia, at parterne er blevet enige om, at Lufthansa i første omgang køber 40 procent af det statsejede ITA Airways. Deadline for afgørelse var oprindeligt 24. april 2023, men fristen blev udskudt til 12. maj, da det tyske flyselskab angiveligt ønskede mere tid.

Ifølge mediet vil de to parter – efter flere uger med fortrolige møder i Rom og Frankfurt – torsdag underskrive den endelige aftale. En aftale, der betyder, at Lufthansa altså overtager 40 procent af ITA Airways, der opstod på resterne af det tidligere nationale flyselskab Alitalia.

Kan øge ejerandel op til 95 procent
Lufthansa overtager en del af ITA Airways via en reserveret kapitalforhøjelse, hvilket altså ender med, at selskabet overtager næsten halvdelen af det italienske flyselskab. Lufthansa foreslog i første omgang en indledende investering på 250 millioner euro (1,86 milliarder kroner, red.), men efter langvarige forhandlinger steg beløbet til 320-330 millioner euro. Dette svarer til 2,38-2,46 milliarder kroner.

I købsaftalen er angiveligt indbygget en klausul, som Lufthansa i første halvår af 2026 vil kunne udløse, hvilket giver selskabet mulighed for køb af yderligere 50-55 procent af ITA Airways for omkring 500 millioner euro (3,73 milliarder kroner, red.). 5-10 procent af ITA vil forblive i det italienske økonomiministerium.

Formelt set overtager Lufthansa i første omgang 40 procent af Italia Trasporto Aereo S.p.A., der er det selskabsretlige navn bag ITA Airways.

Skal afvente EU-godkendelse
Før Lufthansas delvise køb af ITA Airways er en realitet, skal aftalen først godkendes af de europæiske konkurrencemyndigheder. Processen omkring EUs godkendelse af købsaftalen kan tage op imod tre-fire måneder, lyder det ifølge L’Economia.

Når EU har givet grønt lys til aftalen, vil Lufthansa kunne begynde arbejdet med at få integreret ITA Airways i luftfartskoncernen – herunder både de kommercielle og operationelle aspekter. Der skal blandt andet optimeres på rutenetværket og omkostningseffektiviseres.

Lufthansa overtager et italiensk flyselskab, der satte gang i driften 15. oktober 2021 på resterne af det hedengangne Alitalia, der sluttede driften samme dag. ITA Airways overtog en del af aktiverne fra Alitalia, der dermed var endegyldig fortid for italienerne.

Opdatering: Torsdag den 25. maj klokken 18.35
Torsdag først på aftenen bekræfter Lufthansa Group, at man er nået til enighed med finansministeriet i Italien om at købe 41 procent af ITA Airways. Det sker via en kapitalforhøjelse således, at købssummen bliver ført ind i det italienske flyselskab.

Ifølge Lufthansa vil koncernen betale 325 millioner euro, hvilket svarer til 2,4 milliarder kroner, for ejerandelen. Derudover vil finansministeriet bidrage med 250 millioner euro (1,8 milliarder kroner) som også skydes ind i ITA Airways.

Det bliver Lufthansa, som får det overordnede ansvar for driften af selskabet. Det betyder, at koncernen vil stå for at udpege koncernchefen samt et bestyrelsesmedlem. Det oplyses desuden, at købsaftalen er struktureret på en sådan måde, at Lufthansa på sigt har mulighed for enten at øge ejerandelen eller opkøbe hele ITA Airways, hvis man indfrier en række økonomiske mål.


Relaterede artikler:

Lufthansas forhandlinger om ITA Airways trækker ud

Lufthansa: Win-win for Tyskland og Italien

Lufthansa afgiver bud på aktiepost i ITA Airways