SAS bekræfter, at CityJet ikke var det eneste flyselskab, der ønskede at købe Cimber, men at der var en håndfuld interesserede købere.
Siden SAS tidligt på efteråret indledte forhandlingerne om at sælge Cimber og de 11 regionale Bombardier CRJ900 fly, har der været gisnet om, hvilke flyselskaber, der var inde i billedet som mulige købere.
Udover CityJet har der ifølge branchekilder været ført forhandlinger med spanske Air Nostrum samt skotske Loganair. Hos SAS ønsker man ikke at kommentere, hvilke selskaber der er forhandlet med, men SAS bekræfter, at der har været nogle stykker.
“Vi har haft drøftelser med en håndfuld flyselskaber. Vi har dog oplevet, at CityJet er meget ambitiøse og har en stærk finansiel muskel samt en klar strategi. De forstår sig på forholdene i Norden,” siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.
Bemærkningen om forholdene i Norden skal angiveligt tydes i retning af, at selvom Air Nostrum opererede to fly for SAS i sommertrafikprogrammet sidste år, så har kvaliteten ikke altid været, som SAS ønskede.
Ingen baser udenfor Norden
I forbindelse med rygterne om salget af Cimber forlød det på et tidspunkt, at CityJet i samarbejde med SAS ville etablere baser i Baltikum, hvorfra nogle af CRJ-flyene skulle opereres.
“Det er bestemt ikke planen. Naturligvis kan vi ikke garantere, hvad der kommer ske tre år frem i tiden. Vi ser hele tiden på, hvad der sker i luftfartsindustrien i Europa, hvorfor vi også har luftet planer om eventuelt at etablere udenlandske baser. Men i forhold til aftalen med CityJet kan vi garantere, at det ikke på nuværende tidspunkt er planer at etablere baser udenfor Skandinavien,” siger SAS-direktøren.
Når CityJet skal operere 22 fly for SAS, kommer det til at ske fra baserne i København, Stockholm og Helsinki. I dag flyver CityJet med otte fly fra baser i Stockholm og Helsinki.
Heller ikke de ansatte skal ifølge CityJet frygte for deres fremtidige job. I dag har CityJet 870 ansatte, hvoraf 200 af disse allerede er ansat i Norden i forbindelse med SAS-kontrakten.
“Overtagelsen af de ansatte i Cimber betyder kontinuitet. De ansatte vil blive en del af et hastigt voksende flyselskab, hvor der også på sigt kan åbne sig ansættelsesmuligheder i Belgien, Holland, Frankrig og Storbritannien, hvor vi også opererer,” siger arbejdende bestyrelsesformand Pat Byrne fra CityJet.
Relaterede artikler:
Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet
SAS henter spansk vikarfly ind igen
Analytiker: SAS er ikke lykkedes med Cimber
CityJet skal flyve SAS-ruter fra Billund
SAS indgår regional jet-aftale med CityJet