Mange faktorer var årsag til, at easyJet har landet et halvårsminus på 2,3 milliarder kroner, hvilket er markant dårligere end samme periode året før.
Afvigelsesforklaringer skortede det ikke på, da easyJet fredag offentliggjorde et halvårsunderskud før skat på 272 millioner britiske pund (cirka 2,3 milliarder danske kroner) mod et underskud på 18 millioner pund året før, eller blot 150 millioner danske kroner.
Man kan blive helt forpustet af at omremse, hvad der har påvirket Europas næststørste lavprisflyselskab i perioden fra 1. oktober 2018 til 31. marts 2019. Stigende omkostninger, inklusive høje brændstofpriser, påskeforskydninger, ændrede regnskabsregler, valutaforhold, droneforstyrrelser, flådeudvidelse samt omkostninger til imødegåelse af ATC-forstyrrelser i den kommende sommer.
Herudover nævner easyJet, at i sammenligningen med samme halvårsperiode året før, skal der tages højde for, at halvårsresultatet 2017/18 var præget af ekstraordinær fremgang efter Monarchs konkurs og de mange aflysninger hos Ryanair som følge af pilotmangel.
Fremgang i passagerer og omsætning
Det svage halvårsresultat er en realitet trods en fremgang i passagertallet på 13,3 procent til 41,6 millioner rejsende. Omsætningen landede på 2.343 millioner pund – omkring 20 milliarder kroner – hvilket var en stigning på 7,3 procent forhold til samme periode året før. Til gengæld faldt omsætningen per flysæde med 6,3 procent og landede på 50,7 pund.
“easyJet har i første halvår præsteret i overensstemmelse med forventningerne,” udtaler svenske Johan Lundgren, der er koncernchef hos det britiske lavprisflyselskab.
“Omkostningskontrol er fortsat en vigtig prioritet for easyJet. Vores fokus er på effektivitet og innovation ved hjælp af data, og vi er på vej til at levere mere end 100 millioner pund i omkostningsbesparelser i 2019.”
Bagud med bookinger
Der er også brug for omkostningsreduktioner, for udsigterne for andet halvår er noget usikre. Indtil videre har easyJet solgt 69 procent af den udbudte kapacitet i finansårets tredje kvartal, der omfatter perioden fra april til juni, og det er tre procentpoint lavere end på samme tidspunkt sidste år. I fjerde kvartal er der solgt 34 procent af kapaciteten, men her er det på samme niveau som året før.
Forklaringerne er her, at Brexit-drøftelserne har skabt usikkerhed i markedet, mens easyJet også har registreret en makroøkonomisk tilbagegang i Europa.
Relaterede artikler
Dronehændelse kostede easyJet 15 millioner pund