En Airbus A320-200 fra South African Airways. Foto: Bob Adams, CC 2.0

Halvandet års mareridt er slut

South African Airways har gennemført en vellykket rekonstruktion, og torsdag kunne flyselskabet sende første fly i luften efter en pause på 18 måneder.

Det seneste halvandet år har været et mareridt for South African Airways (SAA).

Det nationale sydafrikanske Star Alliance-selskab har skrantet i mange år, men coronapandemien var med til at forværre den økonomiske situation i selskabet. Der blev derfor igangsat en omfattende rekonstruktionsproces, og denne blev tidligt i sommer afsluttet med succes.

Gennemførelsen af rekonstruktionen betyder, at flyselskabet atter kan gå på vingerne. Og dette skete torsdag morgen et kvarter over otte lokal tid. En Airbus A320-200 lettede fra Johannesburg, og to timer senere landede det i Cape Town. Første flyvning i 18 måneder var dermed en realitet.

Fremover vil South African Airways operere tre daglige rotationer mellem de to sydafrikanske byer. Herudover indleder selskabet også internationale flyvninger med ruter fra Johannesburg til Accra, Kinshasa, Harare, Lusaka og Maputo.

’En stolt uge for SAA’
At South African Airways atter er på vingerne vækker glæde hos ledelsen, der roser medarbejderne for arbejdet frem mod returen til luften.

”Denne uge er en stolt og vigtig en for SAA og dets personale samt alle sydafrikanske borgere. Vores rejse tilbage til himlen har ikke været let, og jeg hylder vores dedikerede medarbejdere i alle områder af selskabet, som alle har lagt mange timer foran denne dag,” siger Thomas Kgokolo, fungerende administrerende direktør i South African Airways.

I første omgang vil flyselskabet have fokus på at drive opstartsruterne effektivt og rentabelt. Derefter vil der ses på at udvide rutenetværket og flåden alt afhængig af efterspørgsel og markedsforhold. Men mens flyene fra South African Airways har holdt stille på jorden, har der været højere priser end normalt på flybilletter i Sydafrika.

”Vores tilbagevenden til himlen vil betyde mere konkurrencedygtige priser og vil gøre det muligt for flere sydafrikanere at flyve,” siger John Lamola, bestyrelsesformand i South African Airways.

Aktiemajoritet hos private investorer
I forbindelse med rekonstruktionen i South African Airways overgik aktiemajoriteten til private investorer. Et konsortium ved navn Takatso købte i forsommeren 51 procent af flyselskabet. Den sydafrikanske stat beholdt selv de resterende 49 procent.

Takatso-konsortiet består af de private virksomheder Global Aviation og Harith General Partners, der henholdsvis er et sydafrikansk flyleasingselskab og en kapitalfond. I løbet af de næste tre år vil konsortiet investere, hvad der svarer til 1,6 milliarder kroner.

Medarbejderstaben i South African Airways er blevet reduceret fra 5.000 til 1.000 personer. Herudover er flåden blevet gevaldigt mindsket, så den i dag blot består af 14 Airbus-fly i forskellige størrelser.

 

Relaterede artikler:

Slanket SAA solgt til private investorer

Trækker tæppet væk under South African Airways

Kamp for overlevelse: Kun 19 ruter tilbage