Den sydafrikanske regering har afvist at yde yderligere økonomisk støtte til det skrantende South African Airways, der dermed er kommet tættere på en likvidation eller konkurs.
Kriseramte South African Airways (SAA) har længe kæmpet for at overleve, og nu er der endnu en nedslående nyhed til det store Star Alliance-selskab.
SAA har flere gange fået finansiel støtte fra den sydafrikanske regering, men nu lukker staten pengekassen i over for det ellers statsejede flyselskab. I december 2019 blev SAA sat i en business rescue-proces – en kontrolleret betalingsstandsning – der skulle være med til at redde selskabet. Nu ser en redning ud til at blive endnu vanskeligere.
Coronakrisen har skabt yderligere udfordringer for SAA og den sydafrikanske regering, som altså ikke længere kan være med til at holde hånden under det sydafrikanske flyselskab. SAA-administratorerne har sendt et brev til relevante parter, hvori det bekendtgøres, at selskabet har fået at vide, at det må finde kontanter fra andre steder end fra staten. Et brev, der er dateret 14. april, og som også erhvervsmediet Bloomberg har modtaget.
”Vi vurderer i øjeblikket virkningen af denne udvikling på redningsprocessen og vil kommunikere alle beslutninger, der skal træffes,” skriver SAA-administratorerne i brevet.
Likvidation kan blive relevant
SAA har ifølge Bloomberg i de seneste seks år oplevet et tab på 26 milliarder rand, eller hvad der svarer til 9,5 milliarder kroner. Selskabet lukkede i begyndelsen af februar otte udenrigsruter og næsten alle indenrigsruter som led i en plan om at undgå konkurs.
Redningsplanen led dog endnu et knæk, da flyselskabet – ligesom mange andre flyselskaber – blev ramt af COVID-19-situationen. Alle SAA-fly er sat på jorden, og selskabet gennemfører kun flyvninger for at hente sydafrikanske statsborgere hjem.
Den sydafrikanske finansminister, Tito Mboweni, har længe talt for at stoppe finansieringen af SAA, og coronakrisen i landet har kun forstærket dén ide, lyder det fra ministeren.
Omvendt har Sydafrikas minister for offentlige virksomheder, Pravin Gordhan, længe været fortaler for at holde flyselskabet flyvende for at bevare vigtige job og for at have et nationalt flyselskab. Han har imidlertid fortalt SAA-administratorerne, at COVID-19 har udfordret landets økonomi, og at han ikke længere kan efterkomme deres ønske om økonomisk støtte.
Ifølge Peter Attard Montalto, der er chef for forskning på kapitalmarkeder ved Intellidex, er likvidation den eneste mulighed. I dette tilfælde vil SAA-ejerne, altså staten, opløse selskabet og fordele aktiverne mellem sig – og dermed eventuelt kunne oprette et nyt flyselskab.
Ekspert forudsiger SAA-endeligt
Den sydafrikanske regerings afslag på yderligere støtte til SAA vil ende med, at selskabet permanent bliver henvist til jorden. Det vurderer luftfartsekspert Guy Leitch, der ikke længere ser nogen muligheder for flyselskabet.
”Hvis regeringen lukker hanerne nu, så vil selskabet ikke have nogen muligheder, og det vil ikke være i stand til at betale løn ved udgangen af denne måned. Flyselskabet har allerede brugt 3,5 milliarder rand (1,3 milliarder kroner, red.), som det fik fra den sydafrikanske udviklingsbank og to milliarder rand (731 millioner kroner, red.), som den fik tidligere, så selskabet er løbet helt tør for penge,” siger han ifølge det sydafrikanske medie Eyewitness News.
“Jeg er bange for, at det på trods af de enorme omkostninger for økonomien og det enorme tab af job, ser ud til at være enden for flyselskabet.”
SAA har opereret siden 1934 og råder over cirka 40 fly. Selskabet beskæftiger over 5.000 medarbejdere, der altså i øjeblikket gennemlever en turbulent tid med stor uvished om fremtiden.
Relaterede artikler:
Kamp for overlevelse: Kun 19 ruter tilbage