En Airbus A340-600 fra South African Airways. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Slanket SAA solgt til private investorer

Den sydafrikanske stat har solgt 51 procent af aktierne i South African Airways til et konsortium, der er klar til snart at få flyselskabet tilbage i luften.

Aktiemajoriteten i South African Airways (SAA) overgår til private investorer.

Et konsortium ved navn Takatso har således købt 51 procent af aktierne i det nationale sydafrikanske Star Alliance-flyselskab. Den sydafrikanske stat beholder selv de resterende 49 procent. Det meddelte Pravin Gordhan, minister for offentlige virksomheder, fredag ifølge erhvervsmediet Bloomberg.

Konsortiet består af de private virksomheder Global Airways og Harith General Partners, der henholdsvis er et sydafrikansk flyleasingselskab og en kapitalfond.

Takatso-konsortiet vil i løbet af de næste tre år investere 3,5 milliarder sydafrikansk rand, eller hvad der svarer til 1,6 milliarder kroner.

”Regeringen har ingen yderligere økonomiske forpligtelser over for selskabet – ud over de eksisterende forpligtelser, som de vil afvikle. Vi arbejder stadig på rutenetværket, og det vil være en gradvis udrulning baseret på efterspørgsel efter COVID,” siger Gidon Novick, koncernchef i Takatso-konsortiet.

SAA er slanket under rekonstruktionen
Det delvise salg af South African Airways sker kun få uger efter, at flyselskabet kom ud af en lang rekonstruktionsproces. Antallet af medarbejdere er blevet reduceret fra 5.000 til 1.000, og samtidig er omkostningsplatformen blevet finjusteret til en ny begyndelse; flåden er eksempelvis blevet kraftigt reduceret.

Det sydafrikanske flyselskab har gennem flere år haft økonomiske udfordringer, og staten har måttet træde til flere gange med finansielle håndsrækninger. Dårlig ledelse og korruption har været anset som årsagerne til mange hårde år. Coronakrisen gjorde imidletid situationen værre for selskabet, der altså nu er blevet reddet og klar til fremtiden.

Statens delvise salg af South African Airways er den første effektive privatisering af en større virksomhed i et par årtier. Pravin Gordhan har været en af fortalerne for, at private investorer skulle overtage flyselskabet, mens andre har opfordret til, at selskabet skulle træde i likvidation.

Inden salget er endeligt på plads, skal køberne afslutte due diligence-processen, der er en systematisk gennemgang og undersøgelse af flyselskabets forhold.

”Burde have solgt hele flyselskabet”
Økonom Dawie Roodt fra Efficient Group siger ifølge det sydafrikanske medie Independent Online, at den sydafrikanske regering burde have solgt 100 procent af South African Airways. Han er glad for, at en stor del af flyselskabet bliver solgt til private investorer, men der burde være taget yderligere skridt i salget.

”Principielt er jeg absolut fortaler for dette … den eneste kritik, jeg har, er, at staten beholder 49 procent, da de burde have solgt det hele. Men spørgsmålet er: kommer konsortiet ind med nye penge? Hvis man køber SAA, er min forståelse, at Mango også er en del af aftalen, men jeg er ikke sikker på, hvad detaljerne er,” siger Dawie Roodt.

Lavprisflyselskabet Mango er et datterselskab til South African Airways, ligesom det er tilfældet med flyvedligeholdelsesselskabet SAA Technical. Disse selskaber er ifølge Bloomberg i en proces med at blive rekapitaliseret.

Salget af South African Airways kan bane vejen for, at selskabet snart kan sende sine fly på vingerne igen. Allerede i april blev der taget skridt til at lave træningsprogrammer for piloterne, der forhåbentlig kan tage flyene i luften igen inden længe.

 

Relaterede artikler:

Trækker tæppet væk under South African Airways

South African Airways: Vi flyver stadig

Kamp for overlevelse: Kun 19 ruter tilbage