Airbus A340-600 fra South African Airways. (Arkivfoto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com)

SAA-handel er gået i vasken

I flere år har et konsortium forhandlet med den sydafrikanske regering om at overtage aktiemajoriteten i South African Airways. Handlen gik dog i hårdknude og er nu blevet droppet.

Allerede inden COVID-19-pandemien kæmpede South African Airways med en skrantende økonomi, men den blev kun værre, da virussen pludseligt begyndte at sprede sig og trak et spor af grænselukninger, rejserestriktioner og andre genvordigheder i sit kølvand.

Det endte med, at flåden blev parkeret, og der blev igangsat en rekonstruktion af Star Alliance-selskabet. Denne varede i 18 måneder, hvor antallet af ansatte blev beskåret fra 5.000 til 1.000 personer, ligesom flåden blev trimmet således, at den til sidste bestod af 14 Airbus-fly.

Som led i rekonstruktionen påbegyndte den sydafrikanske regering en proces, som skulle munde ud i, at 51 procent af flyselskabet blev solgt til et konsortium ved navn Takatso, der består af kapitalfonden Harith General Partners og flyleasingselskabet Global Aviation.

Mens aktiemajoriteten skulle sælges, var det meningen, at regeringen selv ville beholde 49 procent, men andelen ender i første omgang med at blive større. Pravin Gordhan (ANC), der er regeringens minister for offentlige selskaber, har nemlig netop offentliggjort, at handlen er gået i vasken.

Kunne ikke forlig sig med vilkår
Siden regeringen og Takatso begyndte at forhandle om frasalget af South African Airways, er selskabet atter kommet på vingerne og har føjet nye ruter til porteføljen. I lyset af at situationen har ændret sig, valgte man derfor sidste år at få værdien af selskabet og andre aktiver revurderet.

Vurderingen endte med at være på 5,5 milliarder rand, hvilket svarer til lidt over to milliarder kroner. På den baggrund begyndte parterne at genforhandle aftalen, men de kunne ikke nå til enighed og derfor blev drøftelserne til sidst helt droppet. Det skriver Moneyweb.

Ifølge Takatso er det konsortiets opfattelse, at forhandlingerne har trukket for langt ud, hvilket har ført til, at man ikke har kunne kapitalisere på den medvind, som luftfarten har haft siden pandemien, ligesom en genforhandling ville betyde, at aftalen igen skulle godkendes af flere instanser.

”Vilkårene i udkastet til den genforhandlede handel fungerer ganske simpelt ikke for Takatso, og med tanke på disse omstændigheder mente vi ikke, at vi kunne tillade, at processen trak endnu længere ud,” lyder det.

Må vente til efter valget
Minister Gordhan fortæller, at South African Airways har midler til, at driften kan fortsætte i 18 måneder uden yderligere finansiering, mens selskabet ligeledes skulle have flere muligheder for at skaffe frisk kapital.

Han understreger dog, at regeringen ikke mener, at det bliver nødvendigt at benytte offentlige skattepenge til at holde selskabet flyvende. Indtil videre er det planen, at staten beholder ejerskabet til efter den 29. maj, hvor der afvikles valg i Sydafrika.

Pravin Gordhan har tidligere offentliggjort, at han ikke genopstiller, men han slår fast, at det bliver op til landets nye regering at bestemme, hvad der skal ske med South African Airways.

Oppositionen har løbende kritiseret manglende gennemsigtighed i aftalen. Alf Lees fra partiet Democratic Alliance mener derudover at dårlig økonomi og ledelse hos flyselskabet har været med til at sænke handlen, hvilket han frygter vil føre til, at skatteyderne ender med at skulle spæde til.


Relaterede artikler:

Halvandet års mareridt er slut

Slanket SAA solgt til private investorer

Trækker tæppet væk under South African Airways