Visualisering af en udvidet Ilulissat Airport. (Grafik: Kalaallit Airports A/S)

Har brug for flere penge til lufthavnsprojekt

Greenland Airports har brug for et milliardlån fra ejerne for at kunne færdiggøre den nye internationale lufthavn i Ilulissat, der forventes at være klar til drift i 2026.

Byggeriet af den nye internationale lufthavn i Ilulissat er blevet dyrere end antaget, og derfor er selskabet bag nu på jagt efter flere penge.

Af nyligt offentliggjorte årsrapporter for selskaberne i Greenland Airports fremgår det ifølge det grønlandske medie Sermitsiaq.AG, at der er brug for yderligere finansiering på 1,1 milliarder kroner for at kunne færdiggøre byggeriet af den nye lufthavn i Ilulissat.

Oprindeligt var der en samlet økonomisk ramme på tre milliarder kroner for de to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat. Der har imidlertid været løbende meromkostninger, og derfor forventes den samlede anlægspris nu at ramme 4,8 milliarder kroner.

Det er Greenland Airports International, der rent teknisk opfører og skal drive de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat. Lufthavnen i Nuuk åbnede 28. november sidste år, og dermed blev det muligt at flyve direkte mellem blandt andet Danmark og den grønlandske hovedstad.

Forhandler med ejerne
Greenland Airports oplyser i sin ledelsesberetning, at der er forhandlinger i gang med ejerne omkring behovet for et lån på de ekstra 1,1 milliarder kroner i langsigtet finansiering. Ejerne tæller Grønlands Selvstyre og den danske stat.

Øgede krav fra myndighederne og forhøjede omkostninger til anlæggene er blandt andet blevet indarbejdet, lyder det fra Greenland Airports.

Gevinsten for Grønland ved at få de to nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat vil langt overstige de meromkostninger, der har været, er Greenland Airports overbevist om.

”Vi ser allerede effekterne i Nuuk, hvor den nye internationale lufthavn har givet bedre tilgængelighed og åbnet op for nye muligheder for både borgere og erhvervsliv,” fortæller Greenland Airports over for Sermitsiaq.AG.

Tager Nuuk-erfaringer med til Ilulissat
Den nye internationale lufthavn i Nuuk har dog mødt flere udfordringer, der har besværliggjort tiden efter åbningen. En del udstyr er blevet leveret til lufthavnen senere end forventet, og samtidig har lufthavnens ansatte skullet lære nye arbejdsgange. Herudover har vejret også drillet.

Jens Lauridsen, administrerende direktør i Greenland Airports, lægger heller ikke skjul på, at der har været mange læringer, og at der arbejdes på at forbedre visse processer. Erfaringerne fra lufthavnen i Nuuk tager selskabet med sig til den kommende lufthavn i Ilulissat.

Foruden de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat er Greenland Airports også i gang med at bygge en ny lufthavn i Qaqortoq. Budgettet for byggeriet af Qaqortoq-lufthavnen er én milliard kroner.

Både lufthavnen i Ilulissat og lufthavnen i Qaqortoq forventes at være klar til åbning i løbet af 2026, efter de er blevet forsinket i flere år. Lufthavnen i Ilulissat skulle oprindeligt have stået klar i 2023.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland: Flere aflysninger i Nuuk end forventet

Isbjørne holder øje med anlæg af lufthavn i Qaqortoq

Ny grønlandsk lufthavn forsinkes atter en gang