Flere udfordringer fører nu til, at den nye atlantlufthavn i Ilulissat først ventes at stå færdig i slutningen af 2026. Genvordighederne resulterer derudover også i en ekstraregning.
Mangel på mandskab, maskineri og reservedele hos den danske entreprenør Munck Gruppen samt en række opgaver, der har vist sig at være mere omfattende, end man havde forventet, får nu den konsekvens, at den nye atlantlufthavn i Ilulissat igen bliver forsinket.
I første omgang var det meningen, at lufthavnen skulle have slået dørene op i 2023, siden blev det ændret til 2024, men det estimat holdt heller ikke, og kort før jul sidste år reviderede man tidsplanen på ny således, at åbningen nu tidligst ville blive i 2025.
Nu vurderer Greenland Airports dog, at lufthavnen som følge af de føromtalte genvordigheder først vil være klar til brug i løbet af fjerde kvartal i 2026. Det skriver den grønlandske avis Sermitsiaq.
Håbede på åbning i 2025
Administrerende direktør Jens Lauridsen fra Greenland Airports fortæller til avisen, at han anerkender de udfordringer, som Munck Gruppen er stødt på, men han erklærer sig tilfreds med, at man nu har fået lagt en ny tidsplan, som direktøren beskriver som realistisk.
”Vi ved, at mange borgere og virksomheder i Grønland glæder sig og har store forventninger til lufthavnens åbning. Og jeg skal være ærlig og sige, at vi havde håbet på at kunne nå at åbne lufthavnen i Ilulissat senest i 2025,” lyder det.
Den nye atlantlufthavn er én af tre, der er under opførsel i Grønland i øjeblikket. Det er tidligere blevet offentliggjort, at Nuuk Lufthavn åbner den 28. november i år, mens byggeriet af lufthavnen i Qaqortoq i den sydlige del af landet ligeledes ventes at være ved vejs ende i 2026.
Bliver dyrere end forventet
Udfordringerne med at få lufthavnsbyggeriet færdigt til tiden vil også afspejle sig i den samlede regning. Det bekræftede Jens Lauridsen, da Greenland Airports fredag i sidste uge afviklede selskabets generalforsamling.
Den administrerende direktør understregede dog, at han mener, at Greenland Airports egen økonomi er af en sådan støbning, at selskabet ikke behøver at hente ekstern finansiering for at betale ekstraregningen for forsinkelsen i Ilulissat.
Udover at give en status på byggeriet af den nye atlantlufthavn, blev der også skiftet ud i selskabets bestyrelse på generalforsamlingen.
Den grønlandske politiker og tidligere formand for partiet Demokraatit, Randi Vestergaard Evaldsen, forlod bestyrelsen og blev erstattet af Annette Brøndholdt, der blandt andet har 15 års erfaring fra SAS og tidligere har bestredet en bestyrelsespost i Air Greenland.
Relaterede artikler:
Grønlandsk lufthavnskoncern får nyt navn