En Boeing 737-700 fra det hollandske lavprisflyselskab Transavia. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Havarikommission skal undersøge Transavia-hændelse

Den hollandske havarikommission indleder en undersøgelse af en hændelse i april, hvor instrumenterne i en Boeing 737 fra Transavia viste fejlagtige data om flyets højde og fart.

En Boeing 737-700 fra det hollandske lavprisflyselskab Transavia skulle 24. april 2021 udføre en flyvning fra Rotterdam til Alicante, men flyet endte i stedet på landingsbanen i Amsterdam Schiphol.

Flyvningen havde rutenummer HV6051, og flyet lettede klokken 18.32 fra bane 06 i Rotterdam på normal vis. Men under opstigningen udsendte Mode S-transponderen ikke nogen realistisk information om flyets højde. Det skriver The Aviation Herald. Piloterne og flyveledelsen i Rotterdam kommunikerede herefter frem og tilbage.

Flyveledelsen meddelte, at den ikke modtog nogen højdeangivelse for flyet, der havde registrering PH-XRX. Piloterne blev spurgt til, i hvilken højde flyet lå, og de ”mente”, at det var 6.500 fod (1.980 meter, red.). På dette tidspunkt fløj de på flyets standby-instrumenter, som de anså for pålidelige.

For at få endnu en vurdering henvendte flyveledelsen sig til det hollandske militær, der informerede om, at deres radar viste, at flyet lå i 11.000 fod (3.350 meter, red.). Piloterne besluttede herefter at flyve til hovedbasen i Amsterdam Schiphol.

Sikker landing i Amsterdam
Da Boeing 737-flyet var på vej mod Schiphol informerede piloterne om, at de under opstigningen så indikationer på upålidelig fart og højde. Fejlvisningen gjaldt både kaptajnens og styrmandens instrumenter, men de mente umiddelbart, at deres standby-instrumenter var pålidelige.

Amsterdam Approach bekræftede, at de heller ikke fik nogen højdevisning. Flyveledelsen og piloterne brugte derfor et andet fly i nærheden, der lå i 7.000 fod (2.135 meter, red.), for at verificere, at TCAS-systemet (antikollisionssystemet, red.) fungerede korrekt. Flyet gik herefter ned i 4.400 fod (1.340 meter, red.) i henhold til standby-højdemåleren, mens militæret rapporterede om en højde på 3.200 fod (975 meter, red.).

Piloterne informerede flyveledelsen om, at der ikke var behov for hjælp efter landing. Flyet landede sikkert på bane 06 i Amsterdam Schiphol – 38 minutter efter afgang fra Rotterdam.

Fly stod stille i to måneder op til hændelse
PH-XRX havde sidst været på vingerne 19. februar 2021 før hændelsen 24. april i forbindelse med opstigningen efter Rotterdam-afgangen. Flyet havde med andre ord stået stille i over to måneder, før det lettede med passagerer mod Alicante.

Den hollandske havarikommission meddelte 11. maj – ifølge The Aviation Herald – at der blev åbnet en kort undersøgelse af hændelsen den 29. april, hvor der formentlig har været tale om problemer med pitot-systemet.

”Kort efter afgang blev der vist fejlagtige højde- og fartværdier på kaptajnens og styrmandens instrumenter. Besætningen var i stand til at nå tilstrækkelig fart og højde ved hjælp af standby-instrumenter og besluttede at diverte til Amsterdam Schiphol, hvor flyet foretog en sikker landing,” lyder det fra den hollandske havarikommission.

Boeing 737-flyet fra Transavia stod fire dage på jorden i Amsterdam Schiphol, før det foretog en flyvning på 45 minutter – angiveligt for at teste flyet. Herefter gik der yderligere syv dage, før flyet den 5. maj atter var i rutedrift.

 

Relaterede artikler:

Bekymret for sikkerheden når flyene skal tilbage i luften

Boeing 737 forsøgte at starte fra taxivej i Schiphol

Transavia-fly i problemer ved landing