Havarirapport giver intet svar om DAT-hændelse

Havarikommissionen har offentliggjort en foreløbig rapport om den alvorlige hændelse i Karup Lufthavn i slutningen af januar, hvor et ATR72-fly fra DAT startede halvvejs udenfor banen.

Der er flere spørgsmål end svar, efter at Havarikommissionen har offentliggjort en foreløbig rapport om en hændelse i Karup Lufthavn den 25. januar, hvor et ATR72-200 fly fra Danish Air Transport (DAT) startede yderst til højre på banen fremfor at benytte den stiplede centerlinje, der angiver startbanens midte.

Der er i rapporten ikke angivet årsager eller skyld, men udelukkende taget hensyn til at afdække de tekniske og operationelle forhold omkring hændelsen, som Havarikommissionen har karakteriseret som alvorlig.

Hændelsen indtraf i mørkt og diset vejr kl. 06.20 om morgenen, hvor DAT´s morgenflyver til København med rutenummer DX171 forlod platformen rettidigt kl. 06.15 for at køre ud til startbane nr. 27L via taxivej E. Om bord på flyet var fire besætningsmedlemmer og 65 passagerer, hvilket var så godt som udsolgt.

På vej til banens startmærke påkørte ATR-flyet et rødt markeringslys på højre side af bane 27L. Det skete mens styrmanden for kaptajnen læste 13 punkter op fra checklisten, blandt andet startbanens retning samt om flyet position svarede til GPS-angivelsen. Kaptajnen reagerede ikke på disse oplysninger.

Troede at flyet befandt sig midt på banen
Sigtbarheden denne morgen var 1.700 meter fra banes start og fremad, hvilket var rigeligt på den 2.929 meter lange bane. Da flyets kaptajn startede op hørte piloterne en bumpende lyd fra næsehjulet, og kaptajnen valgte efterfølgende at trække næsehjulet lidt til venstre, da piloterne fejlagtigt troede, at det var kontakt med centerlinjens banelys, der forårsagede lyden.

Men rent faktisk ramte det højre landingsstel de forhøjede banelys på højre side af bane 27 L. Først da man ramte den anordning, der sikrer, at et kabel kan spændes på tværs af banen for at stoppe jagerfly med høj fart, gik det op for piloterne, at man befandt sig på det forkerte sted på banen. Kaptajnen afbrød starten og manøvrerede flyet ud på banens centerlinje.

Efter at have sikret sig, at flyet ikke havde taget nævneværdig skade, og at alle passagerer havde det godt, valgte piloterne at køre tilbage til forpladsen foran terminalen.

Udover mindre skader på flyet, der tog op til et måned at udbedre, var seks forhøjede banelys samt to advarselslys blevet beskadiget. Advarselslysene sad på toppen af den anordning, der indeholder kablet, der skal stoppe jagerflyene.

Vil ikke kommentere før endelig rapport
Havarikommissionen konkluderer i den foreløbige rapport, at ATR-flyet gjorde sig klar til start ude ved kanten af banens højre side i stedet for midt på banen med den tydelige centerlinje- Det resulterede i en mislykket start , da flyet kørte hen over de forhøjede lys i banekanten og dermed beskadigede såvel lys som fly

Havarikommissionen fortsætter de tekniske undersøgelser i samarbejde med den franske havarikommission BEA, det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA samt ICAO, der er den internationale organisation for civil luftfart. Herudover har Havarikommissionen også haft et tæt samarbejde med Flyvevåbnet, der driver de tekniske installationer i Karup Lufthavn.

Mens undersøgelserne stadig pågår, har administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT valgt at være tavs.

“Jeg vil ikke begive mig ind på spekulationer, førend Havarikommissionen er helt færdige med deres arbejde,” siger Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk.

Flyet blev ført af en 38-årig kaptajn, der har en typerating til ATR42/72, der udløber den 31. juli 2016. Før hændelsen havde han 58 flyvninger med denne type fly i løbet af en 90 dages periode. Andenpiloten er 35 år og har en typerating til ATR42/72 frem til den 31. august 2016. Gennem de seneste tre måneder er det for ham blevet til 88 flyvninger med dette fly.

Det ventes, at den endelige rapport fra Havarikommissionen vil blive frigivet i løbet af et par måneder.