Bane to i Helsinki Lufthavn. (Foto: Finavia Corp. | PR)

Helsinki Lufthavn lukker bane i over fire måneder

I de sædvanligvis mest travle måneder på året vil Helsinki Lufthavn lukke bane således, at den ene ende kan blive renoveret, mens en del udstyr skal skiftes ud. Den åbnes igen i midten af august.

Da Helsinki Lufthavn (HEL) første gang tog imod passagerer i 1952 var der bygget en bane, som kunne benyttes. Endnu en fulgte trop i 1956 og en tredje i 2002. Når den anden af banerne næste år runder 70 år, bør den dog være i god stand.

Lufthavnen begyndte nemlig allerede sidste år at forberede en større renovering af den sydlige ende af bane to. De indledende øvelser fortsætter i løbet af i år, og når kalenderen viser den 14. april lukkes den helt, og sådan vil det være frem til den 31. august.

Banen kaldes også 15/33. Den er 2.901 meter lang og 60 meter bred. Den nordlige del af banen blev renoveret i 2023, og det midterste stykke fik en overhaling i 2017. Derfor er det nu den sidste del af arbejdet, man er ved at geare op til i den finske hovedstadslufthavn.

Investerer 224 millioner kroner i renovering
Finavia forklarer, at udover arbejdet på den sydlige del af banen vil lufthavnsoperatøren også renovere taxivejene og udskifte det udstyr, der benyttes ved indflyvninger.

I tillæg hertil skal kloakering over en distance på 2,4 kilometer også skiftes ud, ligesom man vil installere forskellige former for ny elektrisk infrastruktur. Det drejer sig blandt andet om et oplysningssystem, der ventes at være både mere pålideligt og energieffektivt end det nuværende.

Den samlede renovering af Helsinki Lufthavns bane to ventes at koste 30 millioner euro, hvilket omregnet til den danske møntfod svarer til godt 224 millioner kroner. Den del af arbejdet, der finder sted i år, beløber sig til 18,5 millioner euro (138 millioner kroner).

Kan føre til støj
Som tidligere nævnt vil banen være lukket i den periode, hvor arbejdet finder sted, og selvom Helsinki Lufthavn har to andre baner, kan det ikke afvises, at lukningen vil få konsekvenser for trafikafviklingen i løbet af sommeren.

Hvis det eksempelvis blæser fra en sydøstlig eller nordvestlig retning, kan det påvirke, hvordan flyene skal benytte de to baner, der fortsat er i brug, forklarer Finavia, ligesom en ændring af hvor flyene lander kan øge støjen i nogle af de områder, der ligger i nærheden af lufthavnen.

Det ventes også, at flere fly vil lette i sydgående retning, og det kan ligeledes få en indflydelse på eksempelvis støj. Derfor vil Finavia lave målinger i løbet af sommeren, hvilket skal give operatøren et aktuelt indblik i, hvor meget ændringerne larmer.

Har søgt at forberede sig
Jani Elasmaa, der er direktør med ansvar for forplads og baner i Helsinki Lufthavn hos Finavia, beklager eventuelle gener, men forsikrer om, at det er vigtigt, at arbejdet bliver udført.

”Vi har forståelses for, at renoveringen også har konsekvenser uden for lufthavnen, og vi vil løbende forsøge at mindske arbejdets indflydelse på resten af vores aktiviteter,” siger direktøren, som håber, at alt går godt, selvom lukningen falder sammen med sommertrafikprogrammet.

”Vi forventer, at sommeren bliver travl, og vi har arbejdet hårdt for at sikre, at det til trods for renoveringen bliver uproblematisk for flyselskaberne at benytte Helsinki Lufthavn.”


Relaterede artikler:

Helsinki Lufthavn tester nyt køstyringssystem

Finavia med første driftsoverskud siden pandemien

Nordisk lufthavn fordobler loungekapacitet