Her er Norwegians Dreamliner-nødplan

Norwegian forventer definitivt at gå i luften med første fly til New York den 30. maj. Men det bliver ikke nødvendigvis et Dreamliner-fly.

Torsdag den 30. maj kl. 17.30 sender Norwegian rutenummer DY7001 afsted fra Oslo´s Gardermoen-lufthavn med kurs mod New York-JFK. I tidtabellen står Boeing 787-800 Dreamlineren opført som flytype, men det er endnu for tidligt at sige med sikkerhed, om det også bliver Dreamlineren, der kan gennemføre premiereflyvningen til New York.

Siden den 20. januar har samtlige 50 Dreamliner-fly i drift over hele verden været grounded på grund af fejl i flyets elektriske systemer. Flyproducenten Boeing Commercial Aircraft har af de amerikanske luftfartsmyndigheder FAA fået forbud mod at sende flyene i luften, indtil fejlene er fundet og udbedret.

Dermed er der heller ingen nyproducerede fly, der får lov at foretage testflyvninger, hvorfor der har ophobet sig en pukkel af fly, der skal testes før levering.

Problemerne hosden amerikanske flyproducenthar nu tvunget Norwegian til at overveje mulige nødplaner, såfremt Dreamliner-flyene til det norske lavprisflyselskab ikke kan leveres til tiden.

Overvejer andre flytyper
Norwegian afviser fuldt og fast af udsætte premiereflyvningen til et senere tidspunkt. “Det har indtil videre ikke været noget aktuelt tema,“ siger kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik fra Norwegian.

Derimod har Norwegian overvejelser om alternative flytyper til at gennemføre ruteprogrammet til New York og Bangkok.

“Det kan blive muligt at indleje flykapacitet til at gennemføre trafikprogrammet. Det er jo slet ikke usædvanligt, at flyselskaber må skaffe back-up kapacitet, som lejes eller leases ind,“ forklarer Anne-Sissel Skånvik. Hun henviser her til eksemplet med SAS, der sidste sommer måtteindleje et Boeing 777-fly med besætning for at kunne gennemføre flere USA-flyvninger, da der var problemer med Airbus A330-flyene.

En anden mulighed er også at benytte Norwegians sædvanlige Boeing 737-800 fly. Flyene har dog ikke rækkevidde til at flyve nonstop hverken til New York eller Bangkok medfuldt last, men der er overvejelser om at benyttet flyet med fuel-stop undervejs. Dette på trods af, at der er omkring 100 færre sæder end i Dreamlineren.

“Det kan være en reserveløsning at benytte vores Boeing 737-800 fly med fuelstop,“bekræfter kommunikationsdirektøren.

Umiddelbart taler det for en løsning med indleje af et langdistancefly af typen Boeing 767-300, da Norwegians egne Boeing 737-800 fly ikke vil være egnede til at flyve til Bangkok medfuel-stop i lande som Afghanistan eller Pakistan. Derimod kan det sandsynligvis komme på tale at benytte 737´eren til New York med fuel-stop undervejs, omend det kan blive mindre komfortabelt.

Kommunikationdirektør Anne-Sissel Skånvik benytter samtidig lejligheden til at understrege, at Norwegian ikke har fået indikationer fra Boeing om, at leverancen af flyene vil blive udsat.

“Vi må derfor indtil videre forholde os til de fakta, som vi bliver præsenteret for.“

Leveringsfrist kan være overskredt
Norwegian forventer at få første Dreamliner-fly leveret i april måned, men det kan vise sig at være mere end svært for Boeing at overholde denne frist. Der er i alt 24 nyproducerede Dreamliner-fly, der skal leveres før Norwegians første fly, der har produktionsnummer 102. Herudover er der i øjeblikket 19 fly, som er i gang med at få lavet tilpasninger efter at have været færdigproduceret.

Boeing er i stand til at levere omkring 10 Dreamliner-fly om måneden, når produktionen kommer op i det højeste tempo, hvilket allerede kan indikere, at Norwegians Dreamliner-levering i april måned ikke længere er realistisk.

Det polske luftfartsselskab LOT, der blot nåede at flyve én strækning med Dreamlineren før flyet blev groundet, har tilsyneladende opgivet at se flyet på vingerne indenfor den nærmeste fremtid. LOT har fjernet Dreamlineren fra fartplanen i resten af vintertrafikprogrammet. Først fra den 31. marts vil Dreamlineren igen være at finde i fartplanen hos LOT, hvilket dog er med et stort forbehold.